‫הון אנושי‬ ‫רפת עושים באהבה‬ ‫יוסי מלול - משק הבקר והחלב‬ ‫‪hmb-malul@icba.org.il‬‬ ‫טיפוח דור המשך בענף‬ ‫חלק ג' - הרפת השיתופית‬ ‫על אף העובדה שבמגזר השיתופי הרפת אינה שייכת לעובדיה, יש הרבה עבודה לעשות כדי למשוך‬ ‫ולהשאיר דור המשך ברפת. כמו תמיד, גם כאן המפתח להצלחה נמצא בידיו של מנהל הרפת והשונות בין‬ ‫הרפתות מוכיחה זאת שוב ושוב. יש לתת שכר הולם לעובדים ברפת, לטפח את המקצועיות והאחריות‬ ‫שלהם ולהתייחס אליהם כשותפים לקידום הענף‬ ‫ה. גאוות יחידה - הצעיר אינו מרגיש שותף למה שקורה, אין לו גאוות‬ ‫יחידה של הרפת, עובד והולך הביתה, רמת המחויבות שלו לענף‬ ‫נמוכה יותר.‬ ‫ו. הרפת אינה מטופחת - גיבוב של פסולת בניין, ערמות זבל, ברזלים‬ ‫ומשטחים, אינם מקנים הרגשה של "מפעל מזון" - לצעיר קשה יותר‬ ‫להזדהות ולהרגיש בבית.‬ ‫כסת החלב ברפת השיתופית אינה אישית והצעיר אינו מתפרנס‬ ‫מרווחי הרפת, אלא מהשכר שהוא מקבל ממנהל הרפת או ממרכז‬ ‫המשק. הרפת שייכת לקיבוץ ולמושב השיתופי, הנהלת המשק או‬ ‫השותפות מקבלת את ההחלטות האסטרטגיות, בתחום ההשקעות‬ ‫והפיתוח, מדיניות השכר ותנאי העבודה.‬ ‫מ‬ ‫רעיונות לטיפוח ההון האנושי ברפת השיתופית‬ ‫1. המנהל - הנו דמות המפתח בהצלחת הטיפוח של ההון האנושי‬ ‫ברפת. הרפת נראית כפי שהמנהל מוביל אותה והוא בעל ההשפעה‬ ‫הגדולה ביותר על שביעות הרצון של עובדיה.‬ ‫המנהל – הנו דמות המפתח בהצלחת הטיפוח‬ ‫של ההון האנושי ברפת. הרפת נראית כפי‬ ‫שהמנהל מוביל אותה והוא בעל ההשפעה‬ ‫הגדולה ביותר על שביעות הרצון של עובדיה‬ ‫הדילמות ברפת השיתופית‬ ‫שכר עבודה נמוך מהציפיות - בן המשק אינו מסתפק בשכר עובד‬ ‫שכיר או תאילנדי, יש לו ציפיות לשכר הרבה יותר גבוה והשכר‬ ‫שמוצע לו, מביא אותו לחפש חלופות אחרות.‬ ‫עבודה קשה - בהשוואה לבני גילו, הוא מרגיש שהוא עובד יותר‬ ‫קשה, בשעות פחות נוחות ובתנאים פחות נעימים. התגמול היחסי‬ ‫נמוך והמסקנות שלו מאוד ברורות - לברוח מהרפת.‬ ‫"סתימות בצנרת" - לצעיר אין אופק להתקדמות. המנהל מחזיק ברוב‬ ‫התפקידים ואינו מפנה מקום לצעירים. הם מבינים שאין להם לאן‬ ‫לשאוף ופורשים.‬ ‫עובדים זרים תופסים מקום - כמו במגזר המשפחתי, כך גם ברפת‬ ‫השיתופית, העובדים הזרים טובים ומוצלחים ואין דחף להעסיק‬ ‫צעירים מבני המקום.‬ ‫א.‬ ‫ב.‬ ‫ג.‬ ‫ד.‬ ‫רפת ירוקה - עובדים ונערים - עין חרוד א‬ ‫דצמבר 9002‬ ‫משק הבקר והחלב 343‬ ‫02‬