מחלבות 9002
מקרר החלב התכווץ
מן העיתונות - עדי דברת מזריץ, דה מרקר 9002.21.8
היקף המכירות של מוצרי החלב הצטמק השנה ב-001 מיליון שקל. החברות הגדולות העלו מהאוב מוצרים, שינו אריזות ועשו כמיטב יכולתן לצלוח את המיתון. תנובה וטרה התחזקו על חשבון שטראוס
תנובה הראתה המשך צמיחה בקטגוריית הגבינות הרכות (מ-%5.26 ל-%6.56), בקוטג' (מ-%2.57 ל-%4.67), ביוגורטים (%5.63 ל-%7.63) ובמעדני החלב (%7.32 לעומת %8.22). השאלה היא האם עכשיו, כשהמיתון יתחיל להתפוגג, יסתיים המומנטום החיובי של תנובה והיא תפנה שוב לחזק את הזירה החלשה שלה - מיצוב פרימיום. הקטגוריה היחידה שבה הראתה תנובה קיטון בנתחי השוק הייתה קטגוריית החלב (%6.67 ב-9002 לעומת %6.87 ב-8002), שבה איבדה חלק לטובת לטרה. גם בקטגוריית היוגורטים, תנובה אמנם הצליחה להגדיל את נתח השוק ל-%7.63 מ-%5.63 ב-8002, אך עדיין לא חזרה לנתח של %1.83 שבו החזיקה ב-7002, לפני שטרה הביאה את מולר לישראל. מיתון הגיע לפתחו של ענף המזון מאוחר משהגיע לענפים אחרים. עם זאת, השפעתו לא הייתה פחותה, וככל הנראה, הוא גם יעזוב אחרון את ענף זה. ענף החלב, שהוא בין הענפים הגדולים בשוק המזון, עבר שינויים לאורך התקופה. בשורה התחתונה, איבד שוק החלב %4.0 וירד משוק של 7 מיליארד שקל ב-8002 ל-9.6 מיליארד שקל השנה. כלל הקטגוריות, שבהן החלב, הגבינות הרכות, המעדנים, היוגורטים ומשקאות החלב, הראו ירידה. הירידה הגדולה ביותר הייתה בקטגוריית היוגורטים, שירדה בכמעט %4 והסתכמה ב-21.1 מיליארד שקל ב-9002 לעומת 71.1 מיליארד שקל ב-8002. עם זאת, קטגוריית הקוטג' הראתה גידול של %01 - מ-045 מיליון שקל ב-8002 ל-495 מיליון שקל השנה. שלוש החברות השולטות ברוב הענף - תנובה, שטראוס וטרה - החזירו מהאוב מוצרים בסיסיים, ביטלו מוצרים אחרים, העמיקו את המבצעים, הגדילו אריזות, ובעיקר עשו כמיטב יכולתן לצלוח את התקופה הקשה. בסופו של דבר, חלקן עברו אותה טוב יותר, וחלקן פחות.
ה
המיתון עשה לתנובה טוב. בשנים עברו התחבטה הספקית הגדולה בישראל בשאלה כיצד להפוך להיות למותג פרימיום, השנה החיסרון היווה לה יתרון - מוצרי בסיס הם בדיוק מה שהצרכן הישראלי חיפש
שחיקה במעמדה של שטראוס
הגידול של תנובה בקטגוריות הגבינות הרכות והקוטג' מגיע גם מהחולשה של שטראוס, מתחרתה העיקרית. למעשה, מבין שלוש השחקניות הגדולות בשוק, שטראוס היא היחידה שירדה בנתח השוק הכספי ב-9002. ב-7002 עוד החזיקה שטראוס ב-%1.62 משוק החלב. ב-8002 ירד נתח השוק של החברה ל-%4.42, וב-9002 המשיך לרדת כשהוא מסתכם ב-%1.32 - ירידה של %5.4 מ-8002 ושל %31 מ-7002. אפשר לחשוב כי מדובר בירידה קלה יחסית, אך אובדן של אחוז בודד בשוק כה גדול, של 7 מיליארד שקל, מהווים אובדן של 07 מיליון שקל. מדוחות שטראוס עולה כי מכירות מוצרי החלב ב-8002 הסתכמו ב-72.1 מיליארד שקל לעומת 42.1 מיליארד שקל ב-7002 והיוו %32 ממכירות הקבוצה. מדובר בקטגוריה הגדולה ביותר אחרי הקפה, שהיווה %25 ממכירות הקבוצה. קטגוריית החלב היא הגדולה ביותר במכירות שטראוס בישראל, והיוותה %5.74 מהמכירות ב-8002. את הירידה העיקרית בנתחי השוק חוותה שטראוס בקטגוריית הגבינות הרכות והקוטג'. על הירידה בקטגוריות אלה אחראי, בין היתר, מהלך
המיתון עשה טוב לתנובה
תנובה, השחקנית הגדולה בענף, הצליחה להגדיל עוד יותר את נתח השוק שלה. אם ב-8002 החזיקה ב-%7.75 מכלל השוק, כיום היא מחזיקה ב-%5.85 (לפי נתוני סטורנקסט, נתח שוק כספי לינואר עד אוקטובר 9002). המיתון עשה לתנובה טוב. בשנים עברו התחבטה הספקית הגדולה בישראל בשאלה כיצד להפוך להיות למותג פרימיום, השנה החיסרון היווה לה יתרון - מוצרי בסיס הם בדיוק מה שהצרכן הישראלי חיפש.
מוצרי תנובה
פברואר 0102
משק הבקר והחלב 443
43