‫מחלבות 9002‬ ‫מקרר החלב התכווץ‬ ‫מן העיתונות - עדי דברת מזריץ, דה מרקר 9002.21.8‬ ‫היקף המכירות של מוצרי החלב הצטמק השנה ב-001 מיליון שקל. החברות הגדולות העלו מהאוב‬ ‫מוצרים, שינו אריזות ועשו כמיטב יכולתן לצלוח את המיתון. תנובה וטרה התחזקו על חשבון שטראוס‬ ‫תנובה הראתה המשך צמיחה בקטגוריית הגבינות הרכות (מ-%5.26‬ ‫ל-%6.56), בקוטג' (מ-%2.57 ל-%4.67), ביוגורטים (%5.63 ל-%7.63)‬ ‫ובמעדני החלב (%7.32 לעומת %8.22). השאלה היא האם עכשיו,‬ ‫כשהמיתון יתחיל להתפוגג, יסתיים המומנטום החיובי של תנובה והיא‬ ‫תפנה שוב לחזק את הזירה החלשה שלה - מיצוב פרימיום.‬ ‫הקטגוריה היחידה שבה הראתה תנובה קיטון בנתחי השוק הייתה‬ ‫קטגוריית החלב (%6.67 ב-9002 לעומת %6.87 ב-8002), שבה איבדה‬ ‫חלק לטובת לטרה. גם בקטגוריית היוגורטים, תנובה אמנם הצליחה‬ ‫להגדיל את נתח השוק ל-%7.63 מ-%5.63 ב-8002, אך עדיין לא חזרה‬ ‫לנתח של %1.83 שבו החזיקה ב-7002, לפני שטרה הביאה את מולר‬ ‫לישראל.‬ ‫מיתון הגיע לפתחו של ענף המזון מאוחר משהגיע לענפים אחרים.‬ ‫עם זאת, השפעתו לא הייתה פחותה, וככל הנראה, הוא גם יעזוב‬ ‫אחרון את ענף זה. ענף החלב, שהוא בין הענפים הגדולים בשוק המזון,‬ ‫עבר שינויים לאורך התקופה. בשורה התחתונה, איבד שוק החלב %4.0‬ ‫וירד משוק של 7 מיליארד שקל ב-8002 ל-9.6 מיליארד שקל השנה.‬ ‫כלל הקטגוריות, שבהן החלב, הגבינות הרכות, המעדנים, היוגורטים‬ ‫ומשקאות החלב, הראו ירידה. הירידה הגדולה ביותר הייתה בקטגוריית‬ ‫היוגורטים, שירדה בכמעט %4 והסתכמה ב-21.1 מיליארד שקל ב-9002‬ ‫לעומת 71.1 מיליארד שקל ב-8002. עם זאת, קטגוריית הקוטג' הראתה‬ ‫גידול של %01 - מ-045 מיליון שקל ב-8002 ל-495 מיליון שקל השנה.‬ ‫שלוש החברות השולטות ברוב הענף - תנובה, שטראוס וטרה - החזירו‬ ‫מהאוב מוצרים בסיסיים, ביטלו מוצרים אחרים, העמיקו את המבצעים,‬ ‫הגדילו אריזות, ובעיקר עשו כמיטב יכולתן לצלוח את התקופה הקשה.‬ ‫בסופו של דבר, חלקן עברו אותה טוב יותר, וחלקן פחות.‬ ‫ה‬ ‫המיתון עשה לתנובה טוב. בשנים עברו‬ ‫התחבטה הספקית הגדולה בישראל בשאלה‬ ‫כיצד להפוך להיות למותג פרימיום, השנה‬ ‫החיסרון היווה לה יתרון - מוצרי בסיס הם‬ ‫בדיוק מה שהצרכן הישראלי חיפש‬ ‫שחיקה במעמדה של שטראוס‬ ‫הגידול של תנובה בקטגוריות הגבינות הרכות והקוטג' מגיע גם‬ ‫מהחולשה של שטראוס, מתחרתה העיקרית. למעשה, מבין שלוש‬ ‫השחקניות הגדולות בשוק, שטראוס היא היחידה שירדה בנתח השוק‬ ‫הכספי ב-9002. ב-7002 עוד החזיקה שטראוס ב-%1.62 משוק החלב.‬ ‫ב-8002 ירד נתח השוק של החברה ל-%4.42, וב-9002 המשיך לרדת‬ ‫כשהוא מסתכם ב-%1.32 - ירידה של %5.4 מ-8002 ושל %31 מ-7002.‬ ‫אפשר לחשוב כי מדובר בירידה קלה יחסית, אך אובדן של אחוז בודד‬ ‫בשוק כה גדול, של 7 מיליארד שקל, מהווים אובדן של 07 מיליון שקל.‬ ‫מדוחות שטראוס עולה כי מכירות מוצרי החלב ב-8002 הסתכמו ב-72.1‬ ‫מיליארד שקל לעומת 42.1 מיליארד שקל ב-7002 והיוו %32 ממכירות‬ ‫הקבוצה. מדובר בקטגוריה הגדולה ביותר אחרי הקפה, שהיווה %25‬ ‫ממכירות הקבוצה. קטגוריית החלב היא הגדולה ביותר במכירות‬ ‫שטראוס בישראל, והיוותה %5.74 מהמכירות ב-8002.‬ ‫את הירידה העיקרית בנתחי השוק חוותה שטראוס בקטגוריית הגבינות‬ ‫הרכות והקוטג'. על הירידה בקטגוריות אלה אחראי, בין היתר, מהלך‬ ‫המיתון עשה טוב לתנובה‬ ‫תנובה, השחקנית הגדולה בענף, הצליחה להגדיל עוד יותר את נתח‬ ‫השוק שלה. אם ב-8002 החזיקה ב-%7.75 מכלל השוק, כיום היא‬ ‫מחזיקה ב-%5.85 (לפי נתוני סטורנקסט, נתח שוק כספי לינואר עד‬ ‫אוקטובר 9002). המיתון עשה לתנובה טוב. בשנים עברו התחבטה‬ ‫הספקית הגדולה בישראל בשאלה כיצד להפוך להיות למותג פרימיום,‬ ‫השנה החיסרון היווה לה יתרון - מוצרי בסיס הם בדיוק מה שהצרכן‬ ‫הישראלי חיפש.‬ ‫מוצרי תנובה‬ ‫פברואר 0102‬ ‫משק הבקר והחלב 443‬ ‫43‬