‫טיפוח הון אנושי‬ ‫רינת פיין רז – חברת אבני דרך‬ ‫‪rinat@avneyderech.com‬‬ ‫ניהול עובדים ברפת‬ ‫חומר למחשבה‬ ‫1. קבלת עובד חדש‬ ‫יצירה והצגת הגדרת תפקיד ברורה ומפורטת. (עדיף כתובה.‬ ‫באם אין, מומלץ ליצור הגדרה לכל התפקידים בארגון). חשוב‬ ‫לתיאום הציפיות מול העובד.‬ ‫להגדיר תהליך כניסה לעבודה, הכולל לוחות זמנים ללמידת‬ ‫מטלות, תהליך חפיפה אם יש ואם ניתן, להגדיר "חונך" – חבר‬ ‫צוות ותיק יותר כמלווה.‬ ‫לתאר לעובד מה מקובל בענף שלך, אילו דברים חשובים לך‬ ‫כמנהל ומה הציפיות שלך ממנו.‬ ‫להגדיר תקופת ניסיון, שלאחריה תתקיים שיחה לבחינת‬ ‫שביעות רצון הצדדים.‬ ‫לסכם תנאי שכר ועבודה.‬ ‫•‬ ‫העובדים מהווים משאב חשוב ביותר להצלחת הרפת, לא פחות מהפרות. ניהול וטיפוח עובדים דורש‬ ‫תשומת לב המנהל ומשאבים שכדאי להשקיע!!!‬ ‫המלצותיה של רינת פין רז, מנהלת משאבי אנוש בצפון‬ ‫כאל אדם ורק אח"כ כעובד. ציון ימי הולדת ואירועים, שיתופו‬ ‫בהישגים של הרפת וכל רעיון אחר.‬ ‫פיתוח וטיפוח העובד:‬ ‫• בחינה מתמדת של יכולות ורצון העובד, בהתאמה לתפקיד‬ ‫שמבצע - בחינת הטלת אחריות נוספת כאתגר לעובד.‬ ‫• בחינת קידום העובד לתפקיד מאתגר יותר.‬ ‫• בחינת התמקצעות העובד – יציאה לימי עיון, קורסים, בהתאם‬ ‫לתפקידו הנוכחי ואולי הכנה לתפקיד עתידי.‬ ‫עובד שיש לו עניין ואתגר בעבודה, הוא (בד"כ) עובד מרוצה יותר!‬ ‫•‬ ‫•‬ ‫•‬ ‫•‬ ‫3. שיחות משוב‬ ‫אחת לתקופה (כפעם בשנה) חשוב לבצע תהליך מסודר ומובנה של‬ ‫משוב לעובד על תפקודו. חשוב לתעד את התהליך בכתב ולתייק אותו.‬ ‫המשוב הנו כלי עזר בניהול העובד, דיוני השכר והתקדמות העובד, או‬ ‫לחילופין החלטה על חוסר התאמתו.‬ ‫הקדשת זמן מובנית של המנהל לעובד ושיחה פתוחה ביניהם חשובה‬ ‫לעובד ולמנהל.‬ ‫חשוב לבצע את המשוב בצורה מקצועית ונכונה, כדאי לקבל הדרכה‬ ‫וסיוע ממש"א או גורם מקצועי חיצוני. משוב לא מקצועי עלול לפגוע‬ ‫בעובד, במקום לשפר.‬ ‫2. צוות‬ ‫• שיחות צוות - מומלץ לקיים שיחות צוות תקופתיות, לתאר מה‬ ‫קורה בענף, ברפת, אתגרים וכן לצורך תיאום וסידור עבודה‬ ‫שבועי וחודשי. ניתן לקיים שיחות עם צוות מצומצם (אחראי‬ ‫תחומים) לתיאום ולבקרת ביצועים באופן שוטף, ואחת‬ ‫לתקופה - לכל הצוות.‬ ‫שיחות הצוות מאפשרות למנהל להעביר מסרים לצוות,‬ ‫לעובדים להעלות נושאים בפני המנהל, ומעודדות תקשורת‬ ‫פתוחה בין חברי הצוות.‬ ‫• יצירת "רוח צוות" וגיבוש: צוות הינו קבוצת אנשים שיש‬ ‫בניהם יחסי גומלין ותלות הדדית. חשוב לטפח תחושה טובה‬ ‫בצוות שתביא לשיתוף פעולה ולעזרה הדדית.‬ ‫מפגש יומי של קפה, או ארוחה כולם ביחד, פעולות יזומות‬ ‫לגיבוש (טיולים, "על האש" וכו'), איתור בעיות בין חברי הצוות‬ ‫ועזרה בפתרון וכו'...‬ ‫• יצירת תחושת שייכות ו"גאוות יחידה": התייחסות לעובד‬ ‫4. בונוסים‬ ‫בעזרת גורם מקצועי, מומלץ ליצור מנגנון מובנה וברור למתן בונוס.‬ ‫בכל מקרה, להכיר בבונוס ככלי ניהולי יעיל לשיפור המוטיבציה של‬ ‫העובד.‬ ‫חשוב כי אתה, כמנהל, תכיר בחשיבות שיש בניהול נכון של עובדים‬ ‫ובצורך לטפל, לטפח ולפתח אותם. כשם שברור שאתה מתמקצע, ככל‬ ‫האפשר, בפרות, בהזנה, בבריאות העדר וכו', חשוב שתתמקצע ותקבל‬ ‫הדרכה גם בניהול עובדים. ‪‬‬ ‫פברואר 0102‬ ‫משק הבקר והחלב 443‬ ‫08‬