‫מן העיתונות‬ ‫חלב טבעי של שטראוס‬ ‫עדי דברת-מזריץ - 51 במרץ 0102 - ‪TheMarker‬‬ ‫תשקיע מיליון דולר בהשקת "חלב טבעי"‬ ‫של יטבתה‬ ‫המהלך ילווה בקמפיין עיתונות וטלוויזיה. יטבתה: "המטרה היא לגדול על חשבון תנובה. המחירים גבוהים‬ ‫בגלל שיעור השומן של %7.3 - כמו בטבע"‬ ‫חרי שנה שבה רשמה ירידה בנתח השוק, קבוצת שטראוס מנסה‬ ‫לפצות על הירידה באמצעות מהלך אסטרטגי בתחום החלב‬ ‫הניגר. הקבוצה הודיעה על השקת "חלב טבעי" של יטבתה בקרטון עם‬ ‫%7.3 שומן. שטראוס, שמחזיקה ב-%05 ממחלבות יטבתה, פועלת כיום‬ ‫בקטגוריית החלב עם חלב מועשר בקרטון של יטבתה. מהלך ההשקה‬ ‫מכוון לכלל קטגוריית החלב, שמגלגלת 4.1 מיליארד שקל בשנה. במהלך‬ ‫יושקעו כמיליון דולר והוא ילווה בקמפיין בעיתונות ובטלוויזיה.‬ ‫מישל בן וייס, מנכ"ל חטיבת בריאות ואיכות חיים בקבוצת שטראוס,‬ ‫שמכנס תחתיו את פעילות יטבתה אמר כי "היעד הוא לצמוח ב-%04‬ ‫בשוק החלב הניגר" - כלומר, לגדול מנתח של %11 לנתח של %51. לדברי‬ ‫מנכ"ל יטבתה, ינון ניר, "הגידול אמור לבוא בעיקר על חשבון תנובה,‬ ‫השחקנית הגדולה בקטגוריה". לפני כשבועיים עלתה תנובה בקמפיין‬ ‫לחלב שלה בהשקעה של מיליוני שקלים. עד אז הזניחה את פרסום‬ ‫החלב. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של יטבתה‬ ‫לחלב ב-9002 הסתכם ב-6.2 מיליון דולר. תנובה הוציאה 029 אלף דולר‬ ‫בלבד על פרסום (מחירים ריאליים, הערכה לפי מחירי מחירון).‬ ‫יטבתה נכנסת במקביל גם לשוק החלב המועשר בשקית. קטגוריית‬ ‫החלב המועשר מהווה %61 מקטגוריית החלב. לפי נתוני החברה, מתוך‬ ‫קטגורית החלב המועשר מחזיקה יטבתה ב-%55 ותנובה מחזיקה ב-%54.‬ ‫מבדיקה שביצע ‪ TheMarker‬עולה כי מתוך שוק החלב, פלח החלב‬ ‫המועשר נמצא בירידה מזה שלוש שנים. ב-7002‬ ‫גלגל 9.53 מיליון שקל, ב-8002 כ-5.23 מיליון שקל‬ ‫וב-9002 הסתכמה הקטגוריה בכ-8.72 מיליון שקל.‬ ‫לא מן הנמנע כי הירידה בקטגוריה נובעת ממעבר‬ ‫לצרכנות חסכנית בעקבות המשבר הכלכלי. תנובה‬ ‫ירדה ב-9002 בקטגוריית החלב המועשר בכ-%42‬ ‫ויטבתה ירדה ב-%6.‬ ‫על אף הניסיון להגדיל את נתח השוק, תמשיך‬ ‫יטבתה להיות יקרה ממתחרותיה. על חלב מועשר‬ ‫בשקית תגבה 91.5 שקלים, לעומת 57.4 שקלים -‬ ‫מחירה של שקית חלב בפיקוח; את החלב שאינו‬ ‫מועשר תמכור ב-59.6 שקלים, לעומת 69.5 שקל‬ ‫לחלב בקרטון של החברות האחרות.‬ ‫א‬ ‫לדברי מנהל השיווק של יטבתה, תמיר מלמוד, המחיר הגבוה נובע‬ ‫משיעור השומן במוצר החדש. "בחלב שלנו %7.3 שומן, שזו כמות‬ ‫השומן בחלב בטבע. אנחנו לא מפרידים את החלב מהשומן ואז‬ ‫מוסיפים את השומן כמו חברות אחרות. לא כולם יודעים זאת, אבל‬ ‫שומן הוא החלק היקר ביותר בחלב". לדבריו, הסיבה לכך שיטבתה לא‬ ‫משיקה חלב ניגר רגיל, בשונה מחלב טבעי, היא כי "מדובר בתחום לא‬ ‫רווחי. אנו מעדיפים לתת ערך מוסף לגבות עליו פרמיה כי יש צרכנים‬ ‫שמוכנים לשלם".‬ ‫לאחר שכלל שוק החלב ירד ב-9002 ב-%1 במכר הכספי, אומר מלמוד:‬ ‫"אנו מעריכים שהשנה תהיה טובה יותר. שוק החלב אינו מאופיין‬ ‫בגידולים גבוהים, אך אנו מעריכים שלא נראה‬ ‫ירידה השנה במכר הכמותי. לגבי המכר הכספי,‬ ‫עדיין איננו בטוחים בגלל כמות המבצעים הרבה‬ ‫בתחום. ב-9002 ירדה קטגוריית החלב המועשר‬ ‫ב-%01, אבל אנחנו לא ירדנו. מי שירד הייתה‬ ‫תנובה מכיוון שהם עשו הרבה פעילויות על החלב‬ ‫הרגיל שלהם ובכך גרמו לצרכנים לעבור מחלב‬ ‫מועשר לחלב בסיסי".‬ ‫כפי שפורסם ב-‪ ,TheMarker‬בשופרסל בוחנים‬ ‫אפשרות להיכנס לשוק החלב עם מותג פרטי.‬ ‫"שופרסל לא פנתה אלינו כדי שנייצר לה מותג‬ ‫פרטי. אני גם לא מאמין שנראה מותג פרטי של‬ ‫מוצרי חלב בזמן הקרוב", מסר ינון מיטבתה. ‪‬‬ ‫אפריל 0102‬ ‫משק הבקר והחלב 543‬ ‫22‬