‫לירון תמיר - מועצת החלב‬ ‫‪liron@milk.org.il‬‬ ‫מדיניות התשלום‬ ‫לחלב בקר‬ ‫בשנת 1102‬ ‫כללי‬ ‫עפ"י נתונים לא סופיים לשנת 0102, נרשם גידול של כ-%5 בביקוש‬ ‫לחלב בקר מייצור מקומי. גידול זה נובע מעלייה של כ-%2 בתצרוכת‬ ‫של חלב ומוצריו ועוד כ-%3 בגין מעבר לשימוש בחומרי גלם מקומיים,‬ ‫בעיקר משיקולי כשרות. עפ"י הערכות המועצה (הנסמכות, בין השאר,‬ ‫על הערכות המחלבות) הרי שגם בשנת 1102 הגידול בביקוש יהיה גבוה‬ ‫מ-%2. יחד עם הצפי לגידול בביקוש הרי שמלאי חומרי הגלם החלביים‬ ‫(חמאה ואבקת חלב) נמוך ואינו יכול להוות מקור לאספקת ביקושים‬ ‫בשנת 1102. יתר על כן, רצוי כי במהלך 1102 הענף אף יצבור מלאים.‬ ‫לאור האמור, הייצור הנדרש של חלב בשנת 1102 הוא של כ-023,1‬ ‫מיליון ליטרים, כלומר כ-07 מיליון ליטרים יותר מאשר בשנת 0102.‬ ‫3. התמורות לחלב עודף המיוצר בחודשי הקיץ (מאי-אוקטובר) יהיו‬ ‫גבוהות מהתמורות בשאר חודשי השנה וזאת מתוך כוונה לעודד‬ ‫ייצור, בעיקר בחודשים אלה.‬ ‫4. המקדמות לחלב עודף מעבר לרצועה של %8 חריגה יהיו %08 בקיץ‬ ‫ו-%06 בחורף.‬ ‫5 . מדינית התשלום לחלב עודף היא גמישה וניתן לעדכנה תוך כדי שנת‬ ‫המכסות בהתאם לתנאים ולצרכי הענף.‬ ‫ת‬ ‫מדיניות העברת חלב בין עונו ‬ ‫על מנת לעודד העברת חלב מתוכנן מהחורף לקיץ מונהגת מזה מספר‬ ‫שנים מדיניות המתגמלת יצרנים המייצרים חלב, במסגרת המכסה‬ ‫השנתית, בקיץ במקום החורף. גובה התגמול בשנת 1102 הוא 06 אג'‬ ‫לליטר מועבר.‬ ‫במקביל, יצרן המייצר בחודשי הקיץ פחות ממכסתו לתקופה, ומשלים‬ ‫את החוסר בחודשי החורף מקבל עבור החלב המועבר מהקיץ לחורף‬ ‫תשלום מופחת בהיקף של 06 אג' לליטר. חשוב לציין כי מדובר‬ ‫במדיניות לטווח ארוך הרלוונטית רק במסגרת המכסה. כלומר, יצרן‬ ‫הנמצא באי ביצוע גם בחורף וגם בקיץ הרי שאינו מושפע ממדיניות זו‬ ‫וכנ"ל לגבי יצרן המייצר מעבר למכסה לאורך כל השנה.‬ ‫הכלים‬ ‫הכלי העיקרי המשמש את הענף ליצירת איזון בין הביקוש להיצע הוא‬ ‫המכסה. ואכן, תוספת המכסה לשנת 1102 עומדת על 08 מיליון ליטרים.‬ ‫מדובר בתוספת חסרת תקדים בענף. התפקיד העיקרי של תוספת‬ ‫המכסה היא להבטיח את אספקת הביקושים ולכן הרוב המכריע (%07)‬ ‫של תוספת המכסה הוקצה באופן אחיד (בכל מגזר). בענף מתוכנן‬ ‫לתכנון מטרות נוספות (פריסת התיישבות, הבטחת הכנסה וכד') ולכן‬ ‫חלק מתוספת המכסה (%03) יועד לקידום המטרות הבאות: צמצום‬ ‫הפערים בענף (השלמה למכסות בסיס) וחיזוק הפריפריה (תוספת‬ ‫מיוחדת לרפתות באזורי עדיפות לאומית ומכסות ליצרנים חדשים).‬ ‫כלי נוסף המאפשר למתכנן המרכזי לעודד (או לדכא) ייצור חלב הוא‬ ‫מדיניות התשלום לחלב המיוצר מעבר למכסה. מדובר בכלי גמיש‬ ‫המשמש בעיקר לטווחי זמן קצרים. מדיניות התשלום בשנת 1102‬ ‫לחלב המיוצר מעבר למכסה מבוססת על העקרונות הבאים:‬ ‫1. התמורה לחלב המיוצר מעבר למכסה נמוכה ממחיר המטרה, זוהי‬ ‫למעשה מהות מכסת החלב.‬ ‫2. התמורות לחלב המיוצר מעבר למכסה ברצועה של עד %8 חריגה‬ ‫תהייה גבוהה (%57 בחודשי החורף ו-%59 בחודשי הקיץ, תמורות אלו‬ ‫מבטיחות את החזר ההוצאות המשתנות בייצור החלב ואף יותר).‬ ‫תשלום לרכיבי חלב‬ ‫בתקופה האחרונה, שיעור העלייה בשווקים הבנ"ל של חמאה גבוה מזה‬ ‫של אבקת חלב והדבר מצביע על שינוי יחס המחירים בין שומן לחלבון,‬ ‫בכיוון של התייקרות השומן. עפ"י הערכות שונות מדובר בשינוי מגמה.‬ ‫למחירים העולמיים של חלבון ושומן יש השפעה גדולה על שוק החלב‬ ‫בישראל, עלייה במחירי החמאה בעולם מגדילה את הביקוש לחמאה‬ ‫מייצור מקומי.‬ ‫לאור השינויים העולמיים במחירי רכיבי החלב הוחלט לשנות את יחס‬ ‫המחירים בתחשיב מחיר המטרה מיחס של 5.72:5.27 לשומן וחלבון‬ ‫בהתאמה ליחס של 53:56 כלומר, לייקר את השומן ולהוזיל את החלבון.‬ ‫בנוסף הוחלט כי הרף שמעליו התשלום לשומן לא יהיה מלא יהיה %2.4‬ ‫בממוצע שנתי, כלומר מדובר במגבלה שכמעט ואינה אפקטיבית. ‪‬‬ ‫31‬