‫מועצת החלב‬ ‫עקרונות לחלוקת תוספת מכסות‬ ‫בענף הבקר לחלב לשנת 1102‬ ‫הרשות לתכנון משרד החקלאות‬ ‫עקרונות חלוקת תוספת המכסה הארצית הכוללת‬ ‫לשנת 1102‬ ‫למען הסר ספק יובהר, כי עקרונות אלה מתייחסים לחלוקת תוספת‬ ‫המכסה המומלצת בהיקף של 08 מיליון ליטר בלבד, ולא לסך המכסה‬ ‫הארצית הכוללת בסך 623,1 מיליון ליטר. מתוך המכסה הארצית‬ ‫הכוללת המומלצת לשנת 1102, מכסות בהיקף כולל של 642,1 מיליון‬ ‫ליטר (המכסה הארצית הכוללת לשנת 0102) יוקצו ליצרנים בהתאם‬ ‫להקצאה משנת 0102, על השינויים שחלו בה במהלך השנה.‬ ‫1. יישמר היחס הקיים בין המגזר המשפחתי למגזר השיתופי, הן בנוגע‬ ‫להקצאת המכסות לרפתות קיימות והן בנוגע להקצאה לרפתות‬ ‫חדשות, זאת בהתאם להמלצות ועדת בן דוד. זאת, לאור השונות‬ ‫הגדולה בין שני המגזרים, באופי הרפת, בגודלה ובמספר המשפחות‬ ‫המתפרנסות ממנה.‬ ‫2. לכל יצרן תחולק תוספת מכסה רוחבית שהיקפה המשוער יהיה:‬ ‫א. לרפת במגזר השיתופי - כ-000,541 ליטר לרפת במגזר המשפחתי -‬ ‫כ-005,22 ליטר. התוספת הרוחבית תהווה %07 מסך כל התוספת‬ ‫למכסה הארצית הכוללת, כלומר כ-65 מיליון ליטר בסך הכול.‬ ‫3. %03 נוספים של התוספת למכסה הארצית הכוללת, יוקצו לשני‬ ‫המגזרים, תוך שמירה על עקרון האיזון ביניהם, ל-3 מטרות:‬ ‫א. חיזוק משקים קטנים - הגדלת המכסות עד להיקף של "מכסת‬ ‫בסיס" של כ-000,014 ליטר במגזר המשפחתי וכ-000,000,3 ליטר‬ ‫במגזר השיתופי.‬ ‫יובהר: הקצאה זו תינתן ביחס למכסות שחולקו בשנת 0102 אחרי‬ ‫הקצאת תוספת המכסה הרוחבית לפי סעיף ג'2 לעיל.‬ ‫לפי הנתונים המצויים כיום בידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר,‬ ‫ישנם כ-003 משקים במגזר המשפחתי וכ-52 משקים במגזר‬ ‫השיתופי שיהיו זכאים להגדלת מכסה לפי סעיף זה. על פי‬ ‫ההערכות, מדובר בהקצאת תוספות למכסות בהיקף כולל של‬ ‫כ-01 מיליון ליטר.‬ ‫מכסות שהוגדלו במסגרת הליך הניוד‬ ‫למען הסר ספק, לעניין סעיף זה, לצורך חישוב היקף המכסה‬ ‫הקיים של יצרנים במשק המשפחתי, לא יילקח בחשבון החלק‬ ‫ממכסתם שנרכש על ידם משנת 8002 ואילך.‬ ‫המשך בעמוד 76 ‪‬‬ ‫כללי‬ ‫משרד החקלאות ופיתוח הכפר גיבש את העקרונות לחלוקת תוספת‬ ‫המכסות בענף הבקר לחלב לשנת 1102, עקב החלטת שר החקלאות‬ ‫ופיתוח הכפר להגדיל את היקף המכסה הארצית הכוללת ב-57 עד 08‬ ‫מיליון ליטר, לעומת המכסה הארצית בשנת 0102.‬ ‫העקרונות שלהלן משקפים את המתווה המתגבש לחלוקת תוספת‬ ‫המכסות האישיות ליצרני חלב הבקר, על יסוד עקרונות ועדת בן דוד‬ ‫בעניין מדיניות הקצאת מכסות חלב. ניתן לעיין בו באתר האינטרנט‬ ‫של משרד החקלאות, בכתובת: ‪.www.moag.gov.il‬‬ ‫רקע‬ ‫1. שר החקלאות אימץ עקרונית את המלצות תא תכנון חלב, הכולל‬ ‫את נציגי משרד החקלאות, מועצת החלב, היצרנים והמחלבות,‬ ‫וקבע שהיקף המכסה הארצית הכוללת לחלב בקר לשנת 1102 יהיה‬ ‫623,1 מיליון ליטר. משמעות הדבר היא הקצאת תוספת מכסה של‬ ‫08 מיליון ליטר, לעומת המכסה הארצית הכוללת בשנת 0102.‬ ‫2. לשם השוואה, יפורטו להלן היקפי המכסות הארציות ושיעורי‬ ‫התוספות להן, בין השנים 7002-0102 (במיליוני ליטרים):‬ ‫0102‬ ‫642,1‬ ‫02‬ ‫9002‬ ‫622,1‬ ‫0‬ ‫8002‬ ‫622,1‬ ‫65‬ ‫7002‬ ‫071,1‬ ‫04‬ ‫שנה‬ ‫מכסה ארצית‬ ‫תוספת מכסה‬ ‫3. השיקולים המרכזיים שעמדו בבסיס מודל ההקצאה של תוספת‬ ‫המכסה, שעליו המליצה ועדת בן דוד היו כדלקמן:‬ ‫א. מתן תוספת אחידה ליצרנים הקיימים תוך שמירה על איזון בין‬ ‫המגזרים;‬ ‫ב. השלמת מכסות למכסות בסיס ("מכסות מינימום");‬ ‫ג. מתן ביטוי למדיניות פיתוח באזורים מועדפים;‬ ‫ד. הקצאת מכסות ליצרנים חדשים.‬ ‫שיקולים אלה עומדים בבסיס עקרונות חלוקת התוספת של המכסה‬ ‫הארצית הכוללת גם בשנת 1102.‬ ‫דצמבר 0102‬ ‫משק הבקר והחלב 943‬ ‫41‬