‫על הפרק‬ ‫איתה. כבר אז, דאג מאיר בראון קודמי כי נוכר‬ ‫כארגון יציג והכוון סומן, אלא שהפעם אנו ארגון‬ ‫יציג בחוק - עניין המחייב את כולם.‬ ‫‪ ‬פדיון מכסה - בחוק אושר פטור כמעט גורף מתשלום‬ ‫המס. בעת פדיון מכסה התשלום יהיה מס של %01‬ ‫מהפדיון ואנו עושים מאמץ, כי גם הוא ייפרש על‬ ‫פני חמש שנים. בסעיף זה טענתנו המרכזית הייתה‬ ‫כי לא פעם פדיון המכסה בסקטור המשפחתי מהווה‬ ‫את הבטחת הפנסיה האחרונה שנותרה לרפתן‬ ‫שהחליט לפרוש. הסתמכנו על הסדר הקיבוצים שבו‬ ‫ניתן פטור לפדיון נכס והפיכתו לחיסכון פנסיוני.‬ ‫חשוב לציין כי באזורים רבים פקיד השומה נהג על‬ ‫פי נוהג האזור - עניין זה יחייב כעת את כולם.‬ ‫‪ ‬הגדרת מוצרי חלב - כאן ההגדרה היא כזאת שהיא‬ ‫מרסנת את יבוא התחליפים בהיותה מגדירה את‬ ‫מוצרי החלב בכך שכל מוצר שמכיל מעל %15 חלב‬ ‫הוא חלב ומחויב במכס. הדבר מכוון בעיקר לגבינות‬ ‫שמצליחות לחדור מחו"ל ודורשות פטור ממכס‬ ‫בטענה שהם לא חלב, כי יש בהם רק %99 חלב.‬ ‫‪ ‬הייבוא - בשאלת ריסון הייבוא עסקנו לא מעט,‬ ‫אלא שכאן הגענו למסקנה משותפת וזאת על דעת‬ ‫כל היועצים המשפטיים של ההתאחדות, המועצה‬ ‫והמחלבות, כי העניין טופל באופן סביר על ידי‬ ‫הגדרות חלב, תקנות המכס, ובמידה מסוימת על‬ ‫ידי מדיניות הכשרות. הנוסח שאנו דרשנו היה‬ ‫מעמיד את המדינה במצב שהיא מפרה הסכמי סחר‬ ‫בין-לאומיים שהיא חתומה עליהם. מהלך כזה היה‬ ‫גורם לכך שמשרדי האוצר, התמ"ת והמשפטים היו‬ ‫דורשים למשוך את החוק ובנקודה זו החלטנו יחד‬ ‫לוותר. העניין אינו נטול סיכון אך בשיקול הכללי זהו‬ ‫ויתור סביר.‬ ‫משהו אישי - החוק הזה סיומו של מסע ארוך שבו‬ ‫השתתפו רבים וטובים בהתיישבות העובדת. עוד‬ ‫מתחילת שנות ה-09 בעת שהונחה ואושרה ההצעה‬ ‫הראשונה שהייתה בסיסית וגולמית. עם השנים היו‬ ‫ניסיונות רבים כנים ואמיצים להביאו לגמר. אני גאה‬ ‫מאוד להיות חלק מכך, אך אני לרגע לא שוכח כי אנו,‬ ‫שעמלנו בסיבוב הזה למען החוק, מהווים רק חולייה‬ ‫בשרשרת ארוכה של פעילים לטובת העניין. רבים רבים‬ ‫הם הזכאים לתודה ולברכה.‬ ‫יעקב בכר - מזכיר ההתאחדות‬ ‫חוק החלב - מעשה לדורות‬ ‫מלאכת החקיקה של חוק החלב בוועדת הכלכלה של‬ ‫הכנסת הסתיימה.‬ ‫אמנם, החוק טרם אושר סופית ואנו ממתינים לאישור‬ ‫המליאה של הכנסת במהלך השבועיים הקרובים. אך‬ ‫ניתן לסכם שנתיים של עבודה מאומצת להבאתו של‬ ‫חוק בר קיימא לאישור הכנסת.‬ ‫התועלת המרכזית שיש מן החוק הוא בכך שנשמרת‬ ‫היציבות הענף בישראל במסגרת החוק וזאת לכל העוסקים‬ ‫בענף. מטרת העל של החוק כפי שהיא מופיעה בחוק‬ ‫היא "קידומו ופיתוחו של משק החלב הישראלי". נשמע‬ ‫מובן מאליו נכון, תתפלאו, אבל גם להכניס משפט זה‬ ‫היה צורך במאבק.‬ ‫לא עוד צווים ותקנות הניתנים לתקיפה משפטית,‬ ‫חדשות לבקרים, אלא חקיקה ראשית יצוקה היטב‬ ‫במבחן המשפטי הישראלי. לא עוד ערעור פקידותי,‬ ‫משפטי, או פוליטי, על זכויותינו, אלא חקיקתם‬ ‫באותיות קידוש לבנה למען הדורות הבאים.‬ ‫מבחינת הענף שמרנו על הנקודות העיקריות שהיו לנו‬ ‫חשובות תוך עיגונם בחוק.‬ ‫‪ ‬מחיר המטרה - סוכם שיעוגן כפי שהוא ל-8 שנים ולאחר‬ ‫סיומן, ניתן יהיה לפתוח אותו לדיון. הפרט החשוב מכל‬ ‫הוא כי בתום 8 שנים, באין הסכמה אחרת, המנגנון של‬ ‫מחיר המטרה הנוכחי יוותר על כנו.‬ ‫‪ ‬מכסת החלב - הינה בבעלות הרפתן או האגודה.‬ ‫העניין נשמע מובן מאליו, אבל מניסיוננו בהתיישבות‬ ‫מה שברור מאליו היום לא בטוח כי הוא יהיה בטוח‬ ‫מחר. חשוב שהמכסה תעוגן כרכושו של הרפתן או‬ ‫האגודה באופן מפורש וכך עשינו.‬ ‫‪‬מועצת החלב - כל הפעילות הוסדרה ובעיקר בכל‬ ‫הקשור לייצוגם של החקלאים במועצה. הצלחנו‬ ‫לטרפד ניסיונות נואלים להפוך אותנו ללא רלוונטיים‬ ‫במועצה. עוד דאגנו כי חלק מתפקידי המועצה יהיה‬ ‫לתמוך בפעילויות של ארגונים יציגים וזאת בכפוף‬ ‫לפעולתם לטובת כלל הענף. הנוסח הנוכחי מאפשר‬ ‫לנו לתפקד כנציגיכם במועצה באופן ישיר והגון‬ ‫וללא חשש שיהפכו את כולנו לגנבים.‬ ‫‪ ‬ההתאחדות - ההתאחדות מוכרת בחוק כארגון יציג.‬ ‫אל נקל בעניין ראש, הוא חשוב ביותר. ארגון יציג‬ ‫בחוק מחייב את המדינה לבוא עמו במו"מ בכל‬ ‫הקשור לענף. עד היום באופן וולונטרי בהחלט הכירו‬ ‫בנו, כמו למשל בהסכם תנובה המפורסם, שנחתם‬ ‫7‬ ‫דצמבר 0102‬ ‫משק הבקר והחלב 943‬