‫פינת העורך‬ ‫מחלבות שראויות להערכה‬ ‫‪ ‬אפילו מחלבת גד החליטה לאחרונה להכניס מנהל ‬ ‫ ‬ ‫מקצועי במקום ניהול הבעלים וכך נכנס שלומי ‬ ‫אלפייה להחליף את עזרא כהן והמחלבה נמצאת ‬ ‫בתנופה גדולה.‬ ‫ המחלבות הקטנות, מחלבות הבוטיק שמייצרות ‬ ‫‪‬‬ ‫מוצרים מיוחדים לטעמים מיוחדים שמיועדים ‬ ‫"למשוגעים" שרוצים משהו אחר. ‬ ‫מעניין לעקוב אחר המנהלים החדשים של המחלבות ‬ ‫שרובם מגיעים מעולם קפיטליסטי ותחרותי מאוד ‬ ‫ופתאום נוחתים לענף מתוכנן, עם מחיר קבוע לחומרי ‬ ‫הגלם ומחיר מפוקח לחלק מהמוצרים בשוק - לוקח להם ‬ ‫זמן להבין את הסביבה העסקית החדשה. לזכותם ייאמר, ‬ ‫שלאחר תקופה, הם מבינים את היתרונות הגדולים של ‬ ‫משק מתוכנן גם למחלבות ובמסגרתו הם מצליחים ‬ ‫להתחרות מאוד ואף להביא רווח נאה לבעלים.‬ ‫מערכת היחסים של המחלבות עם יצרני החלב הגולמי ‬ ‫(אנחנו הרפתנים) טובה מאוד ויש הערכה הדדית רבה ‬ ‫בין שני החלקים שמביאים את המוצר הטעים והאיכותי ‬ ‫לצרכן. יש לנו אינטרס משותף בחזית רחבה ולכן אנחנו ‬ ‫יכולים לשבת יחדיו במועצת החלב ולשתף פעולה באופן ‬ ‫פורה לטובת שני הצדדים וגם לתועלת הצרכנים בישראל.‬ ‫יש מקום לחשיבה על אמנה משותפת של מחויבות ‬ ‫הצדדים להעדפה של תוצרת ישראלית על פני יבוא, ‬ ‫לעידוד האיכות והמצוינות, לשמירה אדוקה על רווחת ‬ ‫בעלי החיים ברפת, לטיפוח הסביבה והנוף, לייזום מפעלים ‬ ‫משותפים של טיפוח הון אנושי בחקלאות ובתעשייה.‬ ‫ענף החלב נמצא בצמיחה יפה שגדולה מקצב גידול‬ ‫האוכלוסייה. למחלבות יש חלק מרכזי בצמיחה זו וכך‬ ‫כל הענף מרוויח יותר. זה המקום להביע את הערכתנו‬ ‫לעבודת כל המחלבות ולתרומתן האדירה להעצמתו של‬ ‫הענף המדהים, שיש לנו כאן בישראל.‬ ‫יוסי מלול‬ ‫ל הנכנס לסופרמרקט ישראלי, גדול כקטן, לא ‬ ‫יתקשה להבחין בעוצמתו של מדף החלב. כמות ‬ ‫המוצרים על המדף גדולה עד מאוד, הצבעים מרהיבים, ‬ ‫המגוון מקשה על הבחירה, מוצרים לכולם בצד קליעה ‬ ‫לטעמים מיוחדים, הרבה חברות מתחרות והמחירים ‬ ‫סבירים לכל נפש. ‬ ‫כן, המחלבות בישראל הן חלק מהמצוינות של ענף החלב ‬ ‫שלנו שמביא את הצרכן הישראלי לשמור לו אמונים ‬ ‫ולהעדיף אותו על יבוא מתחרה. בכל הסקרים שנעשים ‬ ‫על הענף מתגלות, שוב ושוב, ההעדפות של הצרכן בעד ‬ ‫התוצרת המקומית. אפילו הציון על מחירי מוצרי החלב, ‬ ‫טוב יותר מכל קטגוריות המזון האחרות שעל המדף.‬ ‫המחלבות עברו שינויים מרחיקי לכם בעשורים ‬ ‫האחרונים. תהליכי מודרניזציה שבהם הוכנסו טכנולוגיות ‬ ‫מתקדמות, בניית אתרים חדשים שמאפשרים ייצור מגוון ‬ ‫מוצרים גדול וגם מעניקות רווחה לעובדים. תהליכי ‬ ‫התייעלות מרשימים של סגירת אתרים ישנים וריכוז ‬ ‫הייצור בפחות מפעלים. ערנות גדולה לטעמי הצרכן ‬ ‫הישראלי וניסיון לקלוע במדויק לטעמו וגם לבריאותו.‬ ‫הבעלות על המחלבות משנה לעתים צורה וניהול: ‬ ‫‪ ‬תנובה עברה מידי ההתיישבות לבעלות ולשליטה של ‬ ‫קרן איפקס, בניהולה של הגב' זהבית כהן. יש להודות ‬ ‫שהחששות שלנו על מה יקרה לענף עם העברת ‬ ‫הבעלות, לא התממשו וטוב שכך. אנחנו מקווים ‬ ‫שבסבב המכירות הבא, נחזור לשליטה בחברה.‬ ‫‪ ‬שטראוס התאחדה עם עלית ויצאה לבורסה, היא ‬ ‫רכשה את השליטה על מחלבת יטבתה וזו התקדמה ‬ ‫עד מאוד.‬ ‫‪ ‬טרה עברה מבעלות של 63 משפחות רפתנים לשעבר, ‬ ‫לידיה של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה). ‬ ‫הכוח השיווקי העצום של החברה נותן לה מנוף ‬ ‫להגברת התחרותיות בשוק ולהגדלת חלק היחסי. ‬ ‫כיום אי אפשר להתעלם מהמיתוג החדש של מוצריה.‬ ‫כ‬ ‫עורך אחראי: יוסי מלול טל. 9852142-250‬ ‫ התאחדות מגדלי בקר בישראל: פארק התעשייה קיסריה 00983‬ ‫•‬ ‫ת"ד 5103 טל. 0079726-40 פקס. 1053726-40‬ ‫דואר אלקטרוני: ‪ hmb-malul@icba.org.il‬אתר אינטרנט: ‪www.icba.org.il‬‬ ‫ הפקה ומודעות: ש.נ.אר מדיה ומידע בע"מ טל. 2539596-30 פקס. 6116596-30‬ ‫•‬ ‫דואר אלקטרוני: ‪ • snercom@inter.net.il‬אין המערכת אחראית לתוכן המודעות‬ ‫ המאמרים ומודעות הפרסומת הם על דעת הכותבים בלבד ואינם משקפים את דעת המערכת‬ ‫•‬ ‫אפריל 1102 3‬ ‫משק הבקר והחלב 153‬