‫נושא לדיון‬ ‫ארנון אושרי - כפר ויתקין‬ ‫‪arnonoshri@gmail.com‬‬ ‫הגדרה נוספת של‬ ‫"יצרן משפחתי"‬ ‫ההרגל הוא אחד מאבות התקיעות. האם הנוהג הקבוע מסמם אותנו וכמו סמלון לסוס, גם אנחנו הולכים‬ ‫בתלם שהתוו לנו קודמנו ואיננו מרימים את הראש להביט לאן? ייתכן.‬ ‫משך שנים התרגלנו להגדרות הנוקשות של מיהו יצרן חלב.‬ ‫לכאורה ברור, יש יצרן מושבי ויש יצרן קיבוצי. דומה כאילו לא‬ ‫חלפו שנות דור ואנחנו עדיין עם אותן הדוגמות, אולי הגיע הזמן לבחון‬ ‫את האמתות הללו ולראות, שמא יש מקום לשנות גם הגדרות אלה?‬ ‫שכן, עם חלוף השנים, שינתה הרפת את פניה וכיום, גם במושבים‬ ‫וגם בקיבוצים, הרפת היא מקצוע לכל דבר וכך גם ההשקעות, כלומר‬ ‫השקעות בסדר גודל שלא ידענו בעבר - שורת הרווח נותרה נקודת‬ ‫תורפה ורק היעילים והמקצועיים באמת יכולים לשרוד בענף.‬ ‫בקיבוצים, העניין ברור ורק מנהל מקצועי מנהל את הרפת - נכון, גם‬ ‫כאן יש הבדלי רמות.‬ ‫רפת שביל החלב - שותפות של 6 יצרנים בכפר ויתקין‬ ‫ב‬ ‫ברור שמנהל יש רק אחד, אבל ברפת יש צורך בידיים עובדות נוספות,‬ ‫גם אם בשכר נמוך יותר, כלומר בעל המכסה שיעבוד כפועל ברפת,‬ ‫יקבל שכר של פועל והכנסה ממכסתו.‬ ‫מהלך כזה יאפשר להותיר את הרפתות פרושות ברחבי הארץ, כפי שהן‬ ‫כעת, יאפשר התגברות על אי ביצוע כרוני שכמוהו יש בעיקר במושבים,‬ ‫יאפשר את טיוב איכות ייצור החלב ברפת המושבית, ישמור על מספר‬ ‫יצרני החלב כפי שהוא ויותיר את בסיס הכוח בגודלו הנוכחי, שכן ככל‬ ‫שיקטן מספר היצרנים, ביחס הזה יקטן כוחנו. נכון, יש המייחלים לכך,‬ ‫אבל אינני ביניהם.‬ ‫לא זאת אף זאת, רמת המקצוענות תעלה ואיתה גם איכות ניצול כספי‬ ‫המדינה הניתנים כסיוע לרפתות במצבים שונים.‬ ‫זוהי כאמור עמדת פתיחה המזמינה לדיון והייתי שמח לו ניתן היה‬ ‫לערוך סיעור מוחין, בקרב כל העוסקים בענף כפתיחה להתבוננות‬ ‫מחודשת. ‪‬‬ ‫במושבים, העניין שונה לחלוטין, משום שבשם אותה הגדרה קדושה,‬ ‫נדון הרפתן המושבי ויהיה גם מקצועי לעילא, להיות דחוק לפינה‬ ‫בבואו להתייעל, שכן יש גבול גם להתייעלות וגודל הרפת הוא גורם‬ ‫משמעותי - אין דין רפת של שלשה מיליון ליטר כדין רפת של חמש‬ ‫מאות אלף ליטר. ברור שלרפתות הגדולות יש טובת הנאה מהרפתות‬ ‫הקטנות והלא יעילות.‬ ‫ברצוני לפתוח לדיון את הגדרת היצרן המושבי. אני יודע שאני נכנס‬ ‫לקרקע לא יציבה עקב ניסיון העבר העגום, עם השותפויות והאומנות,‬ ‫אבל אין זה אומר שאין מקום לדיון אמתי על דרכה של הרפת. ייתכן‬ ‫וניתן היה לשנות את הגדרת השותפויות להגדרה יישובית, כלומר‬ ‫יוכלו להתחבר במסגרת שותפות (אמת) מספר גדול של יצרנים מאותה‬ ‫האגודה, ובלבד שיהיה ברשות כל אחד עדר וכל אחד יהיה יצרן אמת -‬ ‫אני מניח שיש דרך לוודא שאכן כך הוא הדבר.‬ ‫היתרון הגדול של המהלך הזה, יהיה בכך, שניתן לאגם משאבים, לייעל‬ ‫את תהליך ייצור החלב, להתגבר על נושא אי הביצוע ולאפשר שיפור‬ ‫באיכות הניהול.‬ ‫אפריל 1102‬ ‫משק הבקר והחלב 153‬ ‫67‬