דוח מנכ"ל 15.12.2019

15 בדצמבר, 2019

דוח מנכ"ל

תקופת בין הזמנים
על הפרק החלטה בעניין גובה מכסות 2020, שממנה נגזר תקציב מועצת החלב ובתוכו קיצוצים  משמעותיים בהשתתפות הכספית של המועצה בפינוי פגרים, בספר העדר ובהוצאות המעבדה – אם תישאר המכסה בעינה
(עמדת מוסדות ההתאחדות היא לא להפחית את המכסה).
ובמקרה של הפחתת מכסה, לפי איזה מודל תבוצע ההפחתה?
משבר החמאה וממנו משבר ודאות התכנון, והדרישה של המדינה לייצר 2400 טון נוספים (70 מיליון ליטר) בעלות של 50 מיליון ₪ – מאיפה המקור הכספי לכך. אם בכלל? ולחץ כבד על השרים לפתוח לחלוטין את היבוא של מכסת החמאה בניגוד להסכם לוקר ולהסכמות עם האוצר, בג"צ בנושא השפכים – כן? או לא? ומשבר העגלים – לאן?
תקנות אומנה לרפתות במחלות קשות (ברוצלה, שחפת ועוד…)
ולא נשכח את איומי חברת טרה להפחית את הייצור על חשבוננו.

זהו סדר היום שלנו בחודשיים האחרונים תחת ממשלות מעבר כאלו או אחרות המוגבלות ביותר בהתערבות שלהן, וגם בימים שבהם כן מנסים לעזור, יועצים משפטיים כאלו או אחרים עוצרים אותם.
נוסף לכל אלו סיכומי תשעת החודשים והתחזית של הרבעון האחרון של 2019 מצביעים על ירידה משמעותית ברווחיות שלנו.
הצלחנו להגיע לסיכום (עוד לפני ההודעה על הבחירות) עם משרד האוצר על הארכת מנגנון מחיר המטרה עד יוני 2020 בשלב זה, וההערכה כרגע היא שתתקבל הארכה נוספת לפחות עד אפריל 2021 – בגלל הבחירות הבאות עלינו.
בכל מקרה, הסדרת הענף היא בסדר העדיפות העליון. בזירה הפנימית אנו מנסים לגבש הסכמות,
בזירה של משרד החקלאות – להציע אלטרנטיבה נוספת למשרד האוצר, "באחד מן הימים" שבו הממשלה תעבוד.
בראיית מאקרו על הענף, "משבר החמאה" מאיים על כל הסדרה עתידית ועל מערכת האיזונים הענפית – מעתידה של מועצת החלב ועד הקשרים שלנו מול המחלבות.
קיימת חשיבה מקצועית של כל העוסקים בענף על מציאת תוספות מזון לצורך העלאת השומן, ובימים אלו נעשות בדיקות – כולל בניית מודל כלכלי (השקעות/רווחיות) למהלך כזה, אם יוחלט שיש בו עזר לחלק מהפתרונות למשבר.

עד שלב זה מכסות היבוא ללא מכס לא מנוצלות עד תום בגלל המחיר הגבוה בעולם.
קיים שימוש ציני של התקשורת על ידי בעלי עניין כדי לקדם את ביטול התכנון בעקבות "משבר החמאה" בצורה כזו או אחרת, ולכן צריך לפעול בכל הנושאים בצורה אחראית ולא מתלהמת; כל דבר קשור בשני, ופגיעה ברגלי הבסיס יכולים להפיל הכול.

ההתאחדות פועלת להציג מודלים מפורטים של תאגיד החלב המדובר ושיתוף פעולה מסחרי של בניית אינטגרציית בשר (גידול ועד שיווק) שחור לבן שלנו שיהווה פתרון בטווח הבינוני מבוססים וולונטריות, והכוונה ברבעון הראשון של 2020 להציג בכנסים אזוריים את הרעיונות.

במקביל, סיימנו בשבועיים אחרונים מפגשים נוספים בנושא הענף. בימים אלו אנו עורכים סיכום של הדברים, ונפרסמם.
אם קיימים מעוניינים נוספים למפגשים מסוג זה ניתן לפנות לענבל או לטוטי ונערוך אותם.
תקופת בין הזמנים העניקה עוד זמן למחשבות, לדעות ולרעיונות.
אנו נערכים לסגירת ספר החברים סופית ולעריכת "אסיפה כללית מן המניין על פי התקנון".
להזכירכם, – בעבר, ללא הסכמות בין המגזרים על ספר החברים והסכמות נוספות, האספה לא התקיימה עד סיכום דברים בין כולם, ולכן כל השותפים צריכים לבוא עם רצון טוב לסיים את הסאגה הזו.
עו"ד עמית יפרח נבחר לעמוד בראש תנועת המושבים, ומכאן ברכתנו להצלחתו. מאיר צור ממשיך בתפקידו כיו"ר התאחדות חקלאי ישראל. כשותפים משמעותיים, ביקשנו ממנו לערוך ארגון מחדש של המערכת, וקריאה זו נענתה בחיוב.

בהתאחדות עצמה אנו במהלך פרויקט ה-BI ותחילת שדרוג "נעה", ובשלב האחרון של פרויקט ספר העדר.
עדי קפלן "נכנס לנעליו" של גיורא פוין, וניתן לפנות אליו בכל דבר.

כנס מדעי הבקר ה-31 הסתיים כרגיל בהצלחה, ותודות לכל המארגנים. אנו נמצאים בשלב הסיכומים, ולמרות הזמנת שיא של 300 חדרים, על פניו ולדעתי בלבד (לפני הגשת הדוחות), הייתה ירידה במספר הרפתנים המשתתפים. אם כך הדבר, נצטרך לחשוב על הסיבה ועל הפתרון.
בעיות החניה וחדרי המלון יעלו בסיכומים אלו (אני מציע לכל המשתתפים למלא את הסקר באופן מלא, כדי שנוכל לקבל תמונה ברורה).

"נס חנוכה" מבחינתנו יהיה קבלת החלטות ממשלתית בשורת הנושאים שעל הפרק, כדי שנוכל לחזור לנהל את המערכת כולה בצורה תקינה ועם ודאות.

שבוע טוב
אביתר דותן