דוח מנכל, 3.11.2019

‏3 בנובמבר, 2019

דוח מנכ"ל

חוסר בחמאה, פתיחת יבוא חופשי, משבר העגלים, הארכת מנגנון מחיר המטרה לאפריל 2021
אלו היו הנושאים העיקריים שבהם עסקנו השבוע, וכל אחד, כמו שנאמר על ידי ותיקינו: "כל נושא מלמיליאן".
לצערנו, קמפיין החוסר בחמאה חזר במלוא עוצמתו, וכמעט כרגיל במחוזותינו – מרפתן עלום שם, הבוחר לשוחח עם עיתונאים ולהסביר להם מי אשם בכך: "המחלבות", "מועצת החלב" הוא אומר…חוסר ההבנה המוחלט של הרפתן המסתתר, ומצד שני עיתונאית נמרצת, הביאו לשלושה ימים מורכבים שבהם כל תכנית טלוויזיה או רדיו או אתר אינטרנט עסקו בכך.
שיתוף פעולה נכון ומדויק ואינטנסיבי בין תנובה לביננו הביא לציבור הפעם את ההסבר היחיד למשבר זה, והחל מיום חמישי הנרטיב האמיתי של המחסור היה השיח העקרי.
משבר עולמי גדול ומתרחב מעודפי ביקוש לשומן (מרגרינה out וחמאה in), שימוש מוגבר של עולם הבישול הביתי בחמאה ובכל רחבי העולם – זו הסיבה.
יבוא חופשי לא יפתור שום בעיה, הוצאת החמאה מהמחירים המפוקחים לא תביא שומן נוסף ורק תייקר לצרכן את "100 הגרם שלו", ובעיקר בניית ציפיות נמוכות לפתרון של "זבנג וגמרנו". איזון שוק הביקושים אינו באופק, ולכן העניין ייקח זמן רב עד איזון מלא.
משבר העגלים הוא "משבר פוליטי", ובתקופה שבה לא קיימים מוסדות פוליטיים, כמעט שלא ניתן להיעזר בגופים אלו לפתרון הבעיות – וזה נכון בכל נושא.
הבעיה הקיימת מחולקת לשניים:
א. "פקק קיים" של עגלים המיועדים לאיו"ש "תקוע" ברפתות ורמת המחיר לשוק הישראלי נמוכה.
ב. תלות רפת החלב בשוק איו"ש ברמת המאקרו.
הפקק הקיים יכול להיפתר אך ורק על ידי שותפות מלאה של כל השחקנים בשוק (יבואנים/קרנטינות/מפטמות/משחטות/רפתות), והדבר אינו נראה באופק. הפסקת היבוא או הקטנתו לתקופה זו לא באה בחשבון מבחינת משרד האוצר, ובטח לא באה בחשבון על ידי כל השותפים המוזכרים, ולכן נצטרך למצוא לפקק פתרון אחר.
ביום חמישי האחרון הסתמן פתרון זמני בנושא זה, ותקוותנו לפתרון כבר בתחילת השבוע.
במקרה של דחייה נוספת של פתרון נעבור למהלכים יותר משמעותיים.

נתחיל בהפגנה מול ביתו של רוה"מ כאקט פתיחה למאבק משמעותי, ובהמשך נתחיל בשיבוש היצוא לאיו"ש באמצעים השמורים במערכת לעת עתה.
אנחנו קוראים לכולם להצטרף – זו שעה חשובה, והמשבר יכול רק להחריף.
לגבי "השותפים לא שותפים" – דבר לא מפתיע, וממולם צריך לפעול ב"תנאי שוק", ויפה שעה אחת קודם".
אנא עקבו אחרי הפרסומים.
המשכנו השבוע בדיונים מול אגף התקציבים באוצר בעניין הארכת מנגנון מחיר המטרה עד אפריל 2021, הדיונים רציניים ומשמעותיים. לצערנו, במקביל נעשים מהלכים לא מוסכמים ולא מתואמים של גופים קשורים, והדבר לא מקל על התהליך.
רק תהליך הסכמות בדרך ראויה של כל משרדי הממשלה מולנו יוביל לתוצאה הנכונה.
כל יוזמה אחרת לא משותפת תביא לעיכוב בהסכמות!

החלטות עיקריות מועצת התאחדות – 29.10.2019
א. אושרו הדוחות הכספיים לשנת 2018.
ב. הוקמה ועדת בחירות למוסדות ההתאחדות וכהכנה לאספה הכללית מן המניין בראשות משה תרשיש (מבקר הפנים), פלג אוריון (נציג המגזר המשפחתי), דב ויס (נציג המגזר השיתופי), בליווי משרד עורכי הדין של ההתאחדות ארדינסט-בן נתן.
ג. הוועדה תעסוק בעדכון ספר החברים ותביא אותו לדיון ולהחלטה בישיבת המועצה הקרובה. בכל החודשים האחרונים פורסמו בדוחות מנכ"ל שונים הסברים ברורים בנושא זה.
ד. תוגבר הצוות המטפל במשבר העגלים.

הכנס השנתי ה-31 של מדעי הבקר והצאן 2019
ההרשמה לכנס מדעי הבקר והצאן ה-31, שיתקיים בבנייני האומה בירושלים בתאריכים 4-2 בדצמבר 2019, נמשכת.
מהרו להירשם, קבלו מחיר מוזל והבטיחו לעצמכם לינה במלון הכנס – קראון פלאזה.
להרשמה לכנס היכנסו לאתר האינטרנט של ההתאחדות.

שבוע טוב
אביתר דותן