דוח מנכ"ל, 4.8.2019

‏4 באוגוסט, 2019

דוח מנכ"ל

השירותים הווטרינריים

לצערנו הרב כבר חודשים רבים לא מתאפשרת קבלת החלטות משמעותיות על ידי השירותים הווטרינריים, ועל פניו נראה שלפני ינואר 2020 לא תהיה התפתחות דרמטית.
נשקלת אפשרות לפנות לבית משפט ולבקש להורות למשרד החקלאות לטפל ולקבל החלטות כגון השמדת עדרים וחיסוני מנע, וכן אישורים לתקנות שונות לייצור חלב באומנה, לדוגמה, שירותי חליבה משותפים חריגים, ועוד ועוד.
המשך הקפאת הטיפול יכולה לפגוע בבריאות הציבור, ואנחנו על גבול מאוד רגיש בעניין זה.
התקשורת כבר "יושבת" על הענף זמן רב ולא צריך "הרבה" כדי ליצור בליץ תקשורתי.
בישיבת מוסדות ההתאחדות הקרובה יעלה הנושא לקבלת החלטה להמשך טיפול.

הכנות לקראת הסדרת הענף – 2020

השבוע יתקיים "פאנל" שני בהשתתפות רפתנים מכל הארץ.
מה רוצים? מחיר הוודאות? השקעות ופרישה? גודל הרפתות? ממשקים? מנגנון הכרעה של החלטות במגזר המשפחתי? תמיכה ישירה? מנגנון ביטוח מחיר? מאבק?
אלו השאלות העולות בדיונים.
הפאנל מודרך מקצועית; בגמר כל הפאנלים, "בואכה" ספטמבר/אוקטובר, יתבצע הליך מסקנות בליווי מקצועי, ולאחר מכן יוגש סיכום לענף כולו ולמוסדות ההתאחדות בפרט, ועל פיו יתקבלו שורה של החלטות לגבי המשך הדיאלוג מול המדינה.

שולחן קיימות

מוסדות ההתאחדות קיבלו החלטה על הקמת שולחן בנושא זה וטיפול רוחבי בנושא.
מחלבת יטבתה החלה בצורה אינטנסיבית לקדם פרויקט גדול עם רפתני המחלבה, ואין ספק שלאחר הקמפיין הראשון כל המחלבות יהיו בדרך ליישור קו!
בהנהלת ההתאחדות הקרובה יוחלט על הרכב השולחן והובלתו, ויהיו שותפים בו רפתנים ואנשי מקצוע; בהגדרת תפקידו הראשון יידרש השולחן להציג עד חודש נובמבר תכנית עבודה ופעולה מסודרת כדי ליצור מצב של ייצוג רוחבי של ההתאחדות בסוגיה זו.

פוליטיקה

הושלם הסיבוב השני (הראשון היה לקראת הבחירות הקודמות…) אצל רוב המפלגות המתמודדות לכנסת הקרובה. החקלאות וההתיישבות ובפרט ענף החלב "לא יעטרו" את ההסכמים הקואליציוניים הבאים, יש בעניין יתרונות וחסרונות כמובן, וכרגיל שיבוץ "הפרסונות בתפקידים יקבע את הלך הרוח".

מועצת החלב

הודעתה של מיכל קראוס באה בתקופה קשה העוברת על מועצת החלב.
אי הסכמות עם הדרג המקצועי והפוליטי של משרד החקלאות על גובה המכסה הנדרשת, אחרי המלצות מקצועיות של ועדות המועצה, אינן דבר שכיח, ולא ברור מה המטרה של משרד החקלאות בנושא.
אי מתן כלים לניהול המועצה שפירושו ביטול התכנון, חוסר יכולת של המועצה לממן את פעולות המועצה והשלכת ההוצאות עלינו ועל המחלבות יש להם משמעות אחת!
בימים הקרובים נקבל החלטות במוסדות על עמדת ההתאחדות מול האיום הנ"ל!

המעבדה המרכזית

באוקטובר הקרוב תצא ד"ר מרינה גיפס לפנסיה, לאחר שנים רבות של ניהול המעבדה והובלתה להישגים מקצועיים רבים.
הענף כולו מודה למרינה על השקעתה ועל המחויבות שלה, ואנו מאחלים לה הצלחה גדולה בהמשך!

שבוע טוב,  אביתר דותן