דרכים למניעת פסילת דגימות ביקורת חלב

יתכן ונתקלתם, בתוצאות ביקורת החלב שלכם, בהודעה לצד התוצאות – חלב לא תקין!
להלן סיבות אפשריות לשיבוש תוצאת הדיגום והדרכים למניעתן:

1. דוגמי חלב מלוכלכים במכון החליבה. במצב זה קיים סיכוי רב לקבלת תוצאות פסולות. יש חשיבות רבה לנקות את דוגמי החלב לפני התחלת החליבה.
2. חשיפת הדוגמים לחומר חומצי – אין לחשוף את הדוגמים לחומר זה לפני ביקורת חלב, לא במהלכה וגם לא לאחריה. שטיפת דוגם בחומר חומצי לאחר הביקורת עלולה להרוס את הדגימות בדיגום הבא.
3. חשיפה לחום – דגימות חלב שלא מועברות לקירור לאחר דיגום יכולות להתקלקל. בנוסף להוספת חומר משמר, יש להעבירן בהקדם לקירור, במיוחד בחודשי הקיץ והסתיו החמים.
4. אי ערבוב החומר המשמר – חומר משמר תפקידו למנוע חמיצות ובמצב בו אינו מעורבב טוב, הוא יגן רק על חלק מהחלב והשאר יחמיץ. יש להמתין 10-15 דקות עד שכמוסת החומר משמר תימס ואז לערבב עד לקבלת צבע כתום אחיד.
5. סביבת העבודה – ארגזי ביקורת חלב הממוקמים בקרבת החומצה, מן הסתם חשופים לאדי החומצה ההורסת את הדגימות, לכן אין להניח דבר על ארגז עם בקבוקים פתוחים (גם אם הם עדיין ריקים) ויש לשמור כי דבר לא יטפטף עליהם. ארגז הביקורת חייב להיות סגור כל הזמן עם מכסה ויש לפתוח אותו רק במהלך מזיגת הדגימה.
6. הקפאת הדגימות – דגימות שהוכנסו להקפאה לא יתנו תוצאה אמיתית, גם אם הופשרו לפני כן והתוצאה שתתקבל אינה נכונה ומייצגת. אין להקפיא את הדגימות, אלא לשמרן אך ורק בקירור.

המשך עבודה יעילה ופורייה ושנה טובה
מיכאל קוטלר, מנהל ביקורת חלב