מנהל השירותים הווטרינרים: "מפקד הבקר הארצי הכרחי למתן כלים מודרניים למגדל" – ראובן זלץ

משרד החקלאות יחל בתחילת דצמבר 2022 במפקד בקר ארצי, תכלית המפקד, עדכון מספרי הבקר, איחוד האגרות לאגרה שנתית אחת ולטענת המשרד, מתן כלים טובים יותר למגדל. ד"ר תמיר גשן, מנהל השירותים הווטרינריים בראיון ל'משק הבקר והחלב' פונה למגדלים "בואו ננצל את ההזדמנות ולעשות סדר במערכת המחשוב הממשלתית". ד"ר גשן עושה סדר במצב העדכני על המחלות בעדרי הבקר בארץ

במהלך השנים מצבת ראשי הבקר בישראל, הרשומה במערכת הממשלתית, הפכה ללא תואמת את מצבת ראשי הבקר הנמצאת במשקים. בשירותים הווטרינריים החליטו לעשות סדר בנתונים ולעדכן. ע"פ ההערכה חיים כיום בישראל כ- 710 אלף ראשי בקר. המפקד יעשה באמצעות טופס שיישלח אל כל המגדלים בישראל. ד"ר תמיר גשן "החלטנו כי הגיע הזמן לעדכן את נתוני מצבת הבקר, לאחר שנים רבות של חוסר עדכון. התכלית, שיפור השליטה ומיקום ראשי הבקר, על מנת למנוע הפצת מחלות. לוודא שבעלי החיים מקבלים את החיסונים הדרושים ושהתנועה שלהם נעשית בתנועה מבוקרת וגם למנוע שחיטה שחורה". אך ראוי לציין כי יש מי
שיטען כי המהלך נועד בעצם לחסוך ליבואני הבקר ולהדק את הפיקוח והרגולציה על עדר הבקר בישראל. כך או כך, המפקד יוצא לדרך.

מדובר על איחוד אגרות. ד"ר גשן

מדובר על ייקור האגרות?
"המהלך הכרחי על מנת לתת למגדל כלים מודרניים לביצוע פעולות שוטפות באופן עצמאי. דבר היקל על ההתנהלות היום יומית שלו. כרגע, בתחילת דצמבר 2022 אנחנו מתחילים בפיילוט במספר משקים שנבחרו. אנחנו נפיק רשימה של רשימת בעלי החיים המצויה במשרד החקלאות ונעביר את הנתונים למגדל והוא יחזיר קובץ מעודכן של מספרי האוזן של בעלי החיים המצויים ברשותו בפועל וכך נעדכן את הרשומות הממשלתיות. כמובן שהמגדל יצטרך לוודא שהרשימה תישאר מעודכנת. כל ראש בקר שישלח לבית המטבחיים יש לוודא שהוא נגרע מהמערכת וכנ"ל המעברים לרשות הפלסטינאית, רצועת עזה ומכון הכילוי. גם במקרה של סימון מחדש של בעל חיים, יהיה חשוב לוודא שהסימון וההודעה על הסימון מתבצעת בהתאם לתקנות כך שהמערכת תתעדכן כל הזמן. המהלך יאפשר שליטה טובה יותר על הפצת מחלות וגם אגרה אחודה שתשולם פעם בשנה, או פעם בחיים על הובלה וסימון בעלי חיים וכן העברת פעולות לביצוע על ידי בעל המשק כמו הפקת היתרי הובלה באופן עצמאי במערכת הממשלתית, חיסון הבקר נגד פה וטלפיים על ידי הרופא המטפל ועוד".

מתי יסתיים המהלך?
"הפיילוט מתוכנן להסתיים עד סוף 2022 ואחריו יופקו לקחים ונצא במהלך חכם מול כל מגדלי הבקר. המטרה העיקרית שלנו, לעשות סדר בנושא".

האגרה האחודה יוצרת כעס בקרב המגדלים?
"יש גופים המתנגדים אליה ויש כאלה שלא. אני לא חושב שיש התנגדות משמעותית למהלך. יש מי שמצפה להוזלת האגרה אך בסוף איחוד האגרות הוא משחק סכום אפס. בסוף מדובר על איחוד אגרות סימון והובלת בקר, בכך אנו רוצים לנתק את הקשר בין תשלום האגרה להובלה. ובכך למנוע את ההובלה ללא היתר או דיווח, הנעשית מטעמים של חיסכון מצד המגדל ובכך ימנע תמריץ בכדי להסתיר הובלות ולחסוך באגרות".

סטטוס מחלות
השירותים הווטרינריים עסקו רבות במחלות שהתפרצו בעדרי הבקר ואף ספגו לא פעם ביקורת, בשל התנהלות איטית ותגובה לא מספיק מהירה, בעיקר בנושא החיסונים. כעת, ד"ר תמיר גשן עושה סדר בסטטוס המחלות, נכון לקראת סוף נובמבר 2022 .
פה וטלפיים "עברנו שנה מאוד קשה, הכנו אצלנו במכון תרכיב חירום בכמות מוגבלת, נגד אותו נגיף שגרם להתפרצות הקשה בשנה שעברה. בנוסף, על מנת להגדיל את זמינות התרכיבים במשק הישראלי, נעשתה בחינה של תרכיב נוסף מתוצרת ארגנטינה כנגד איום נגיפים אפשריים בסביבת
ישראל ונמצא כי ההגנה של התרכיב הארגנטינאי מספקת והוא יירשם בשירותים הווטרינריים. נכון להיום אין דיווחים רשמיים מהרשות הפלסטינאית או מירדן, על תחלואה שם. אך יש שמועות על תחלואה דומה של פה וטלפיים באזור ג'נין. השירותים הפלסטינאים מכחישים. האירוע האחרון אצלנו היה בספטמבר 22 בלהבות הבשן. יש לציין כי בחודשים האחרונים הגיעו דיווחים מהספרות העולמית על בידודי נגיפים מתת זנים דרום אמריקאים השייכים לזנים a o שככול הנראה הגיעו עם בקר חי שיובא למצרים ממרכז אמריקה". חיסון לפה וטלפיים "בימים הקרובים יפורסמו לציבור התנאים בהם משקים יוכלו לחסן את עדרי הבקר כנגד פה וטלפיים על ידי הרופא הפרטי שלהם במידה וחלילה תהיה התפרצות נוספת. יצרנו מסלול של רכש תרכיב על ידי רופא המטפל בדמי שירות וללא עלות עבודה. כך שעלות התרכיב תהיה זולה יותר".

שחפת "העדר בכפר רופין שוחרר לאחר סבבי בדיקה וניקוי ונמצא נקי, נכון להיום לא ידוע לנו על רפתות נגועות נוספות. בבדיקת סקר שנערכה בעמק הירדן ולא נמצאו רפתות נגועות".

כלבת "המחלה ממשיכה להוות אתגר בעיקר בגבול לבנון וירדן ואנו עדים בחודשים האחרונים לתנים נגועים בסמיכות לגבולות. כאשר לפחות באחד המקרים תן נגוע נכנס לרפת חלב שלא היתה מחוסנת. חיסון הבקר פעמיים בגיל צעיר מקנה באופן מעשי הגנה ל 3- שנים ומומלץ לחסן את עגלות
התחלופה ועדרי הבקר לאורך הגבול על מנת למנוע סגרים מתמשכים בעקבות אירוע כלבת".

קטרת העור "בהערכת מצב שנערכה בשירותים הווטרינריים בשיתוף האקדמיה ומומחים נוספים, הגענו להחלטה להחזיר את החיסון רשות לקטרת העור בעדי הבקר בישראל. יחד עם זאת חשוב לזכור כי אין מידע על המתרחש בסוריה ולבנון והמידע לגבי מדינות אחרות חלקי. על עדרי בקר הסמוכים לגבולות עם הרשות, רצועת עזה, ירדן סוריה ולבנון, מומלץ להמשיך לחסן בכדי למנוע את הדבקת הבקר. רוצה להוסיף כי בהתפרצות האחרונה שהיתה בישראל לא מצאנו ולא בעל חיים אחד שחוסן בוודאות ונדבק".

ברוצלוזיס "השבוע )אמצע נובמבר( התבשרנו על סיום צעדי הטיפול והביעור של חיידקי הברוצלה משתי רפתות נוספות. כרגע יש בארץ 2 רפתות נגועות הנמצאות בתהליך ביעור, אחת מתוכן אחרי סבב נקי אחד. כל מקרי הברוצלוזיס בשנתיים האחרונות היו בצפון הארץ, בעיקר בגליל המערבי, למעט מקרה אחד ברפת מושבית בנגב. לאור העובדה שהנגב והגליל המערבי הם עדיין האזורים בהם שיעור הנגיעות בקרב עדרי הצאן, הוא הגבוה ביותר, חובה על בעלי הרפתות להקפיד על בטיחות ביולוגית ומניעת מגע של הבקר עם צאן והפרשותיו".