רמות תאים סומטיים לאורך השנים – סנונית ראשונה לסיכומי 2021 – יניב לבון, התאחדות יצרני חלב בישראל

תאים סומטיים הינם תאי דם לבנים של מערכת החיסון וכן תאי אפיתל אשר נמצאים בחלב באופן טבעי ברמות של עד 100-150 אלף בפרות בריאות עליה ברמתם יכולה להיגרם ממספר סיבות אם כי הסיבה העיקרית והחשובה ביותר הינה תגובה דלקתית לאירוע של חדירת חיידק לבלוטת החלב היכולה להתפתח לדלקת עטין. בישראל התחילו לבדוק את רמות הסת"ס משנת 1995 אז הרמות היו סביב 400 אלף ויותר בממוצע לרפת. מאז התחילו לשים לב למדדי בריאות העטין ובהתאמה תוצאות הסת"ס השתפרו (גם בעזרת קנסות ופרסים שניתנו). בשנה האחרונה רמות הסת"ס נמצאות ברמות נמוכות באופן די קבוע אך עדין יש לזכור שלא רק הממוצע הכללי חשוב אלא גם הנתונים הפרטניים לכל פרה ופרה.

השפעות של דלקות עטין:

דלקת עטין היא אחת המחלות הנפוצות ביותר ברפת החלב בארץ ובעולם, הגורמת לנזק כלכלי רב לענף החלב. דלקות עטין מחולקות לשתי קטגוריות עיקריות – קליניות ותת-קליניות. דלקת קלינית נגרמת בעיקר על ידי חיידקים גרם-שליליים, היא קצרת מועד, נמשכת ימים ספורים, ומלווה בסימנים קליניים אופייניים נראים לעין. הדלקת מלווה בעליית חום גוף וספירת תאים סומאטים גבוהה (סת"ס) ומשרה השפעות שליליות על תפקודים שונים של הפרה. דלקת תת-קלינית נפוצה יותר מזו הקלינית אך אינה מלווה בהופעת סימנים קליניים ולכן קשה יותר לאבחנה. החלב נראה "נורמאלי" והשינוי הבולט הוא עליית סת"ס בחלב, ניתן לגלות אותה באמצעות מבחן CMT. דלקת עטין תת-קלינית נגרמת בעיקר על ידי חיידקים גרם חיוביים, היא ממושכת, כרונית בדרך כלל, נמשכת שבועות או חודשים רבים, ויכולה לגורם לירידה הדרגתית בתנובת חלב.

מעבר לפגיעתם באיכות וכמות החלב דלקות עטין פוגעות גם במערכת הרבייה. עבודות אפידמיולוגיות שנעשו בעשור האחרון הראו קשר בין מצבים דלקתיים לבין ירידה בביצועי הרבייה של פרות חלב. נמצא כי לנגיעות תוך עטינית השפעה שלילית על ההתעברות אם הדלקת מתרחשת לפני ההזרעה, במהלכה או אחריה. לא נמצאו הבדלים בשיעור הירידה של ביצועי הרבייה בהקשר לסוג החיידקים המעורבים (גרם+ או גרם-). ממצא זה ודומים לו, רמז על האפשרות שגם דלקת תת-קלינית הנחשבת 'קלה' יותר למרות אופייה הממושך, היא בעלת אפקט שלילי על מערכת הרבייה ופוגעת בפוריות פרות חלב. כיום ידוע שהאפקט של דלקות עטין אינו רק מידי בזמן הדלקת אלא יכול להימשך גם לתקופה ממושכת וכן לנבוע מדלקות קליניות ותת-קליניות.

יש בכך עניין רב מכיוון ששיעור גבוה של פרות נדבקות בחיידקים ומגיבות בדלקות עטין לאחר ההמלטה, ואלה עלולות להשפיע על תהליכי רבייה סביב ההזרעה, שבועות מאוחר יותר. לכן, גם עם הירידה המבורכת שאנו רואים ברמות הסת"ס הכלליות חשוב מאוד לשים לב לפרות באופן פרטני לאורך כל חייהם היצרניים ובמיוחד במהלך תקופת ההזרעות והכניסה להריון.

 

גרף מספר 1: רמות תאים סומטיים לאורך השנים לפי נתוני שיווק חלב

גרף מספר 2: רמות תאים סומטיים לפי מגזר (נתוני שיווק):

נתוני הסת"ס נמצאים בירידה מתמדת בשנים האחרונות ברמת המשק הן במגזר המושבי והן במגזר השיתופי. יחד עם זאת, יש לזכור שנתונים ממוצעים אינם מחליפים את הצורך לעקוב אחרי כל פרה באופן פרטני לטפל בה בהתאם וקבל החלטות לפי תוצאות לכל פרה ופרה.