תזכורת לעומס החום. אנא ראו כמה הצעות ותזכורות לצינון יעיל

מזג אוויר קיצוני השבוע

לכל הרפתנים שלום רב,  

אנו מזכירים לכם שוב את עומס החום הקיצוני אשר מתקיים בימים אלו. שיאו של עומס החום הינו היום. צפויה עליה בטמפרטורות וישרור שרב כבד בהרים ובפנים הארץ. במישור החוף יהיה חם מהרגיל. הטמפרטורות צפויות להיות 35-37 מעלות בהרים, 42-45 מעלות בעמקי הצפון ובאזורים המזרחיים, ו 33-35 מעלת במישור החוף.

עומס החום יימשך עד יום שלישי, ואחריו אמורה להיות ירידה קלה בטמפרטורות.

עומס חום לפרות נחשב כערך מעל  THI 72 בשבוע הקרוב נעבור את ערך זה בכל אזורי הארץ ואף נגיע לערכים המתקרבים 85 ויותר בעמקים החמים. הנזק הכבד של עומס החום נובע לאו דווקא מעומס קצר טווח אלא בעיקר מעומס חום ארוך טווח המוביל לפגיעה גם בייצור החלב אך גם במדדי רבייה ושיעורי התעברות.

מספר נקודות להתייחסות:

  • חשוב מאוד להקפיד על שגרת צינונים רגילה בכל משק.
  • חשוב מאוד לבצע צינון לילה. מעבודות רבות אנו רואים שצינון הלילה עוזר מאוד להורדת טמפרטורת הפרות ומאפשר להן התחלת יום חדש בצורה יותר טובה. כמו כן, עומס החום הנמוך יותר בשעות הלילה מאפשר צינון יעיל יותר.
  • חשוב לשים לב להימצאות מים קרירים בשוקת בכל שעות היממה. כמו כן, חשוב להקפיד על שקתות נקיות ומוצלות
  • יש לשים לב למשך זמן המים במהלך הצינון (יחס מים : אוויר) , להקפיד שהפרות לא יתייבשו לגמרי בין כל מנת מים על מנת למצות את מלוא הפוטנציאל של האידוי. יש להוסיף זמן מים אם צריך או לקצר את האינטרוולים.
  • על כל רפת להשתמש בכל אמצעי הצינון הקיימים ואף להוסיף צינונים לפחות לתקופה הקרובה ככל האפשר. למשל, לתת שני צינונים בשעות הצהרים (בין חליבת צהרים לערב) במקום צינון אחד. עדיף שני צינונים יותר קצרים מאשר צינון אחד ארוך יותר.
  • חשוב לזכור שהפרה אוגרת עומס חום הפוגע בה לטווח ארוך (בעיקר בפוריות), ולכן חשוב מאוד לא להסתכל רק על ייצור החלב לטווח הקצר אלא גם על הטווח הארוך.
  • הצינון חשוב מאוד גם משום רווחת הפרה. נושא שתופס יותר ויותר משקל בענף הרפת וחובה עלינו להתייחס אליו.

לכל שאלה ובעיה בנושא ניתן ליצור קשר.

בברכה, יניב לבון – התאחדות מגדלי הבקר, הלל מלכה – תחום בקר, שה"מ, משרד החקלאות.