דוח מנכ"ל , 17.6.2019

סיעור מוחות ענפי
במהלך היום, בסבירות כזו או אחרת, ייבחר שר חקלאות זמני ע"י רוה"מ עד למועד הקמת הממשלה הבאה בואכה נובמבר 2019 כלומר לחמישה חודשי כוהנה.
אין שום בהירות מה יעשה שר חדש ואם בסופו של דבר יישאר שר החקלאות הנוכחי בתפקידו מה המשמעות של החודשים הקרובים באופן מעשי חוץ מהקפאה עמוקה של עבודה שוטפת של עבודת ממשלה.

שנת 2019 מסתמנת כשנה מורכבת ביותר ליצרני החלב והכוונה היא אלינו.
מצד אחד עלייה במכירות מוצרי החלב ומצד שני הפחתת יצור החלב הגולמי ופגיעה ביכולת שלנו להתגבר על אתגרים משמעותיים העומדים בפנינו.
השיתוק הממשלתי בטיפול במחלת הברוצלה לדוגמא, גורם נזקי ענק ליצרן עצמו ולמעטפת הענף בצורה משמעותית וקיים איום ממשי של המשך התפרצות המחלה ופגיעה ענפית נרחבת.
השיתוק הממשלתי בהתאמת החלטות המקצועיות הקשורות בתכנון כגון תקציב מועצת החלב ופעולותיה מביא לפגיעה עצומה במטרות המועצה לשמן הוקמה ופינוי פגרים לדוגמא כבעיה לאומית ההופכת לבעיית היצרן בלבד בנוסף להפחתת תמיכה בספר העדר המשמש ברמה לאומית לניהול הענף ואפילו בדיקות מאל"ה כבר עולות כסף לזקוקים להם.

חוק צער ורווחת בעלי החיים כבר מספר שנים עומד לפני התאמות תוך כדי דיאלוג בין משרדי ממשלתי (חקלאות ואיכות סביבה) ומול מגדלי בעלי החיים, בחודשים האחרונים הכין משרד רוה"מ תכנית מהפכנית בנושא זה ואנו צפויים לעימותים נרחבים בתחום זה כבר בשנה הקרובה.
היכולת של מחוזות איכות סביבה בניגוד לחוק להוציא הנחיות חדשות כאלו או אחרות ללא תפקוד משרד החקלאות למנוע אותן הן רוח גבית אדירה לכיוון אליו המדינה הולכת.
תקנות השפכים התעשייתיים להם אין אח ורע גם בעולם התעשייתי והחקלאי העולמי גורמים לפגיעה ברווחיות וענין זה רק יגבר וגם פה המעבר בין בעיה לאומית לבעיה של היצרן בלבד בולטת ביותר.
בשנה האחרונה מתקופת ההודעה על הבחירות במרץ ותחילת הקפאה הלאומית בחרנו להתחיל להיערך מחדש מול כל אתגרים אלו.

בימים אלו הסתיים סבב נרחב של מפגשים במגזר השיתופי ועשרות פגישות אישיות עם רפתנים מהמגזר המשפחתי והענף בנוי "לסיעור מוחות מחדש" מול כל האיומים והאתגרים והתרחישים הצפויים.
סיום הסכם לוקר והגדרות בחוק החלב לא מאפשרות לנו להתעלם מהן ועלינו למצוא דרך נכונה וראויה ולשלב בין רעיונות ופתרונות לכל הסוגיות הקיימות המצוינות בדוח זה עם הסדרת הענף .
בתקופה הקרובה נקיים בהתאחדות דיונים לכלל הענף והמטרה בהם לעלות את כל הבעיות והרעיונות איך להגיע לסוף השנה הקרובה אם מטרות ברורות בתוכנית מסודרת.

שבוע טוב
אביתר דותן