חדשנות במשק החלב

הימים האחרונים הביאו עמן בשורות לאומיות משמעותיות. כך למשל הבחירה ביצחק (בוז'י) הרצוג לנשיא ה-11 של מדינת ישראל וכמובן ההכרזה של יאיר לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה. במציאות הישראלית המורכבת, שבה ידיעה רודפת ידיעה, אירוע מתחלף באירוע, והכל בקצב מסחרר, נדמה כי קיים ניצוץ בוהק של תקווה וסיכוי להפוגה בסבבי הבחירות וסוף-סוף ליצירת סוג של יציבות בירושלים.

מבלי להביע עמדות פוליטיות, ברור מאליו, כי עוד מוקדם לקבוע האם מדובר בסוף עידן אחד ותחילתו של עידן אחר בפוליטיקה הישראלית. עם זאת, במעבר לתחום פעילותינו במשק החלב, הדרך ברורה ומוגדרת.

בשבועות האחרונים אנו עסוקים לא מעט בחדשנות, התמקצעות וטיפוח דור ההמשך דרך לימודים אקדמיים. אנו מוכרחים להעצים את פוטנציאל הידע והיכולות הטכנולוגיות שלרשותנו, לטובת שני יעדים מרכזיים: המשך קידום ופיתוח תעשיית החלב בארץ ובעולם, לצד הכשרה אקדמית של דור צעיר, ערכי ואיכותי, כעתודה מקצועית וניהולית במשקי החלב ברחבי הארץ.

במישור הטכנולוגי, אנו נמצאים בעיצומה של הקמת Milk.TECH- חממת היי-טק ראשונה מסוגה בארץ בתחום החלב. החברה תהווה פלטפורמה רחבה לשיתופי פעולה עם חברות הזנק (סטארטפים) וחברות בוגרות, במטרה להביא להמשך הפיתוחים המתקדמים ולביסוס מעמדו של משק החלב בחזית הטכנולוגיה העולמית. החממה תהווה למעשה מכפיל כוח עבורנו, אל מול האתגרים הנכונים למשקי החלב.

אתגרים אלו נוגעים להתייעלות תפעולית, איכות מוצר, ניהול חומרי גלם, שירותים וטרינריים, רפואה חקלאית, הזרעה, פינוי יעיל של פסולת, ועוד. בהקשר זה, ביכולתנו להעמיד לרשות החברות הפוטנציאליות במסגרת MilkTECH אתרי ניסוי בפריסה ארצית, ליווי עתיר ניסיון, בעלי מקצוע בתחום, נגישות מרבית לעתודות ידע ועד לביצוע מחקרים יישומיים.

חממות טכנולוגיות קיימות בסקטורים רבים במשק הישראלי, במגוון רחב של תחומים. הן מהוות אמצעי לפיתוח רעיונות טכנולוגיים חדשניים בזיקה מסחרית ואף במקרים מסוימים בתמיכה ממשלתית. לפי נתוני רשות החדשנות הממשלתית לשנת 2020, פועלות בארץ כ-20 חממות טכנולוגיות, מקריית שמונה ועד באר שבע. הן עוסקות במדעי החיים, בתחבורה אוטונומית וערים חכמות, סייבר, קמעונאות ושיווק, מכשור רפואי, טכנולוגיות מזון ועוד.

אך טבעי, כי גם אנו, המשפיעים על חיי אזרחי ישראל ורווחתם, נעצים את המובילות הטכנולוגית שלנו, נמשיך לקדם את המחקר ונוסיף נדבך לאומי, כלכלי וציבורי לחשיבותנו במגזר היצרני הישראלי.

החממה הטכנולוגית מתכתבת עם עוד יעד שאנו מקדמים בימים אלה. המדובר בפתיחת מסלול ללימודי הרפת בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ברחובות. הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית הינה המוסד היחיד להשכלה גבוהה בחקלאות בארץ.

אלפי המסיימים שקיבלו בה את השכלתם מהווים לאורך השנים נדבך חשוב בחקלאות הישראלית ותרומתם ניכרת בכלכלת המדינה. גם כאן, מתבקש כי נפעל, על-מנת למסד את המקצוע החיוני שלנו, לעודד צעירים לבחור בו כדרך חיים ועבודה, ולחזק את מעמד הרפתן, כמי שעומד בחזית החקלאות הישראלית.

אנו פועלים רבות לעודד את הדור הצעיר להשתלב ברפת החלב ופריצת הדרך בעולם האקדמי תתמוך במאמצים אלו. כזכור, ערכנו גם לפני מספר שבועות אירוע ראשון מסוגו לדור ההמשך של רפת החלב הישראלית. האירוע עמד בסימן המשכיות והצדעה לרפתניות ולרפתנים, צעירות וצעירים, שקשרו את עתידם עם ענף החלב מהצפון הרחוק ועד הערבה הדרומית. חלקם אף מנהלות ומנהלים כיום רפתות במשקים הקיבוציים והמשפחתיים, וממשיכים את הרוח הישראלית, את החקלאות כחול-לבן ואת העשייה הציונית.

המפגש החגיגי והמרגש האיר את הפנים היפות והערכיות של דור ההמשך בענף החלב בישראל. אין לי ספק כי דור המשך חזק ומשכיל, כולל בעלי הכשרה אקדמית, יבטיח גם בעתיד את התבססות שוק החלב בישראל על כוחות מקומיים.

ברוח בשורות אלו, אבקש בסיום דבריי להתייחס לעוד נקודה, שאיננה קשורה להשקפה פוליטית אלא לדרך. התחלתי וציינתי את הכרזתו של יאיר לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה. לפיד גילה מנהיגות אחרת, והצליח לשים את האגו בצד וויתר ויתורים מפליגים בשם המטרה שהציב לפניו. אפשר להתווכח על עמדותיו, אפשר לחלוק על דעותיו, אולם ניתן ללמוד מהמהלכים שקידם דבר מרכזי אחד: אין "אני" אלא "אנחנו" ולעולם קבוצה תהיה הרבה יותר חזקה ומשפיע מכל אדם בודד.

אם נרצה, זו גם תמצית הרוח המשקפת את התאחדות יצרני החלב, הגוף המשותף לכולנו. רוח אשר  נושאת עמה עבודת צוות משתפת, מתן ביטוי נרחב לחברים ואחדות מטרה, לאורך כל הדרך.

שבת שלום, חברים.