מה באמת דייג אוהב

יש דייגים ברשת.
זה אולי נשמע קצת הפוך אבל מייד נעשה סדר ונהפוך את התמונה בחזרה. הרשת היא.. האינטרנט, והדייגים הם אותם נוכלים המנסים להונות אותנו, המשתמשים התמימים ברשת.
להונאות האלה קוראים פישינג או "דיוג" כי במהלכן מוציאים מאיתנו מידע, או דגים מאיתנו פרטים, או שולפים מאיתנו נתונים, על מנת לעשות באותם פרטים שימוש לרעתנו.

למשל, אנחנו מקבלים מייל חמור סבר, שנראה דחוף, מחברה שאנחנו באמת מנויים לשירותים שלה, נגיד- PayPal. המייל הדחוף הזה מתריע בפנינו שהחשבון שלנו עומד להימחק בעקבות איזו פעולה שביצענו. אם אנחנו לא מעוניינים למחוק את החשבון [ובאמת אנחנו לא ממש מעוניינים למחוק את החשבון], אז בואו בבקשה, לחצו על הכפתור המזמין לשחזור החשבון. בהמשך נקיש גם את שם המשתמש שלנו ואת הסיסמא:

עכשיו, זה לא באמת שהחשבון שלנו עומד להימחק, וזה גם לא באמת שאנחנו החזרנו אותו חזרה לחיים באמצעות הפעולה שביצענו.. כי ברגע שהכנסנו מיוזמתנו את שם המשתמש שלנו והסיסמא, מישהו בצד השני של הרשת, קיבל לידיו את.. שם המשתמש והסיסמא שלנו ל pay pal ועכשיו הוא יכול לחגוג לנו על החשבון.

או שאולי קיבלנו הודעת SMS. לא מההתאחדות הפעם 😊 אלא מחברת הסלולר שלנו, שטוענת שחבילת הסלולר שלנו הסתיימה. מה הסתיימה? למה הסתיימה? אני לא מוכן שהיא תסתיים. אני לוחץ, אוטומטית, ובחצי היסטריה על הלינק המצורף.

אבוי! כנראה שאחרי שלחצתי על הקישור, מישהו בצד השני קיבל ממני פרטים שאצטער אחר-כך שמסרתי לו.

לי זה לא יקרה. אני אדם רציני, אני אפילו מנהל את חשבון הבנק שלי דרך האינטרנט. כן. ככה אני רציני. מה אתם יודעים. או, הנה, בדיוק קיבלתי הודעה מהבנק:

ההודעה נראית מהוגנת: יש את סמל הבנק למעלה, הנוסח מדבר אליי- חשוב לי כמשתמש רציני וכזה המודע לצורך בהגברת האבטחה להגן על החשבון שלי. אלחץ על הקישור ואעשה את מה שהבנק שלי, היקר, זה שדואג לי, מבקש ממני.
אבל רגע.. אמרו לי "אל תלחץ על קישורים המבקשים ממך לבצע פעולות בחשבון שלך". זה הרי הא. ב. של שימוש נכון באינטרנט. מה לעשות? או כמו שהמלט ניסח את זה: "ללחוץ או לא ללחוץ?

אז הטיפ הכי חשוב שאני רוצה שתיקחו מכל מה שכתבתי כאן הוא: אם מבקשים מכם לשנות סיסמא, להגדיר משהו בחשבון, לבדוק או לשנות או לחדש או למחוק – אל תלחצו על הקישור.
היכנסו אל השירות – eBay, pay pal, בנק, מיילים – בדרך הרגילה שאתם מתחברים אל השירות הזה, ורק אז נווטו אל ההגדרות הדורשות שינוי. אם בכלל הן דורשות שינוי.
כי אנחנו לא נופלים ברשת, והדג מסריח מהקישור.