תחומי אחריות מבקרי החלב והמשקים- מיכאל קוטלר מנהל ביקורת חלב

בעקבות מספר תלונות שהתקבלו לאחרונה מרפתנים הנעזרים בשירותיו של מבקר חלב, בנוגע לעבודתו, בכדי למנוע אי הבנות ולמען הסדר הטוב, להלן מספר הבהרות הנוגעות לחלוקת התפקידים שבין המבקר למשק:

אחריות/תפקיד מבקר:

  1. תיאום ביקורת החלב עם המשק יתבצע לפחות שבוע מראש, במידה ויש צורך בשינוי תאריך, יש ליצור קשר עם הרפתן במיידי לתיאום מועד חדש, לשלוח תזכורת לרפתן 24 שעות לפני ההגעה ולוודא ששעות החליבה לא השתנו ושקיימת האפשרות להיכנס לרפת ולהגיע למחשב.
  2. על המבקר להגיע עם הארגזים וכל הציוד הנדרש לצורך ביצוע הביקורת.
  3. בסיום הביקורת על מבקר החלב להשאיר את המקום נקי ומסודר כפי שהיה לפני ביצוע הביקורת.

אחריות/תפקיד המשק:

  1. הכנת מכון החליבה לביקורת (להתקין דוגמים על כל עמדה), לדאוג שהדוגמים יהיו נקיים ותקינים (בלי לכלוך ושאריות חומצה) ומומלץ להחזיק עוד שני דוגמים במלאי.
  2. סידור עמדה נוחה לעבודת המבקר (שולחן יציב ותאורה), באזור נקי מלכלוך וחומרי ניקוי.
  3. לדאוג לחיבור תקין של המחשב לאינטרנט.
  4. לעדכן את כל הפרות בנועה, לכל פרה יהיה מוגדר מספר כוויה בנוסף למספר ספר עדר ושלא יהיו שתי פרות או יותר עם מספר כוויה זהה.
  5. לדאוג לתקינותם של מדי החלב ולזיהוי מלא של כל הפרות בחליבה.
  6. ישנם מצבים המצריכים דילוג בין חליבות ועל המשק לאפשר זאת (למשל, התחלה בחליבת בוקר, דילוג על חליבת צוהריים והמשך הביקורת בחליבת ערב).
  7. בסיום הביקורת יש להכניס את הארגזים לקירור ובהמשך להעביר אותם למקרר בנקודת האיסוף.

 

ביקורת במשקים גדולים עם חליבות מהירות

במשקים עם מהירות חליבה המתקרבת ל- 200 פרות בשעה, המבקר לא מסוגל לבצע את הביקורת באופן איכותי והפתרון הוא במתן עזרה למבקר, או בהורדת מהירות החליבה עד ל-  120-130 פרות בשעה.

 

ערבות הדדית אינה חובה, אך תתקבל בברכה

קשרי העבודה והיחסים הנרקמים בין המבקר לרפתן, לאורך השנים, כרוכה בערבות הדדית, העזרה אחד לשני על מנת להקל ולפשט את העבודה, הן עבור הרפתן והן עבור מבקר החלב, תוך כדי התחשבות בצרכים מסוימים.

עבודת המבקר אינה מחייבת אותו בסיום הביקורת לקחת את האגזים לנקודת האיסוף. במקרים מסוימים, במידה ומסלול נסיעתו עובר דרך נקודת האיסוף, המבקר נרתם לעזרה ולוקח את הארגזים לנקודת האיסוף.

מבקר החלב אינו מתחיל ומסיים עבודתו במשק מסוים, בדרך כלל המשק נמצא במרחק רב ממקום מגוריו, דבר שאינו מאפשר לו את המנוחה הנדרשת בין החליבות. נשמח מאוד אם למשק תהיה אפשרות להציע למבקר תנאים של מנוחה וארוחה בכדי שיהיה כשיר להמשך הביקורת.

בברכת עבודה פורייה ונעימה לכולם.

 

מיכאל קוטלר

מנהל ביקורת חלב