ד"ר עודד ניר הלך לעולמו

עודד ניר (מרקוספלד) נולד ב-16.4.1936 בחיפה. התגייס לשירות סדיר בחטיבת הצנחנים לגדוד 890, במסגרתו השתתף בצניחה המבצעית בקרב המיתלה במהלך מבצע סיני.

עודד למד וטרינריה באוניברסיטת ליברפול באנגליה, וכשסיים את לימודי בשנת 1963 החל לעבוד כרופא שדה בגליל המערבי באגודה "החקלאית". הוא שימש כרופא קליני מטעמה למעלה מ-30 שנה ואף היה הרופא הראשי של "החקלאית.

באותן שנים, פיתח וייסד את תוכנית רפואת העדר המתקדמת אשר החליפה את שיטת רפואת הפרה הבודדת שהונהגה עד אז בחקלאות הבקר בארץ. החידוש שהנהיג התבסס על איסוף נתונים של הרפתנים בשטח, הזנתם במסד נתונים אלקטרוני ולאחר מכן בתכנה לניהול העדר, דבר שאיפשר ניתוח רב משתני באופן שגרתי בנתוני רפתות מסחריות. עד אז, נתוני בריאות ותחלואה של פרות לא היו זמינים, וניהול העדר התבצע על סמך הערכות פרטניות של וטרינרים. באותן שנים תכנן וניהל סדנאות בינלאומיות להכשרת וטרינרים.

במקביל לעבודתו החקלאית, מילא תפקידים שונים בצה"ל: בין 1977–1978 שימש כמפקד חטמ"ר 228 (צמח), בשנת 1978 החליף את גיורא ענבר כמפקד חטיבת אלכסנדרוני (820) והיה בתפקיד זה במשך שנתיים. בהמשך מונה למפקד אוגדה 85, אוגדת מילואים מרחבית. עודד סיים את שירותו במילואים בדרגת תת-אלוף.

ב-1999 מונה למנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, וכיהן בתפקיד זה כ-5 שנים. בתקופתו כמנהל השירותים, התמודד עם מגפת הפרה המשוגעת אשר פגעה בבקר וגרמה להתפתחות מחלת קרויצפלד-יעקב באנשים צעירים.

מאז פרישתו לגמלאות ב-2004 שימש כיועץ לאגודה החקלאית ולחברת אפימילק.

הלוויתו תתקיים היום (שישי 27.1) בשעה 11:30 בבית העלמין בקריית שאול בתל אביב.
המשפחה תשב שבעה ברח' האספרגוס 28 תל אביב וביום חמישי 2.2 באחוזת צהלה.
רפתני ישראל משתתפים באבלה הכבד של המשפחה