דנה מיניס, מנהלת הרפת בקיבוץ נצר סירני, פורסם בפייסבוק

"אפשר לומר שהבת שלי גדלה ברפת. היא יודעת שכשיש תקלה ברפת אז אמא חייבת ללכת לדאוג לפרות. אם אני צריכה להתחיל יום מוקדם ברפת אז היא יודעת שהיא צריכה להיות ראשונה בגן…"
קבלו אותה! דנה מיניס (43, אם לאחת, נצר סרני) מנהלת הרפת בקיבוץ בחמש השנים האחרונות.
מי את ואיך הגעת לעבוד ברפת?
נולדתי וגדלתי בקיבוץ נצר סרני. בתיכון עבדתי בענף הנוי ומי שהיה אז (וגם היום) מס' 2 ברפת שכנע אותי לבוא לעבוד ברפת. בתכלס עובדת בענף און אנד אוף מ-1996. במשך 10 שנים הייתי מדריכת מיכון וממשק חליבה במועצת החלב. הסתובבתי בין רפתות ובין דירים בכל הארץ. בסוף בחרתי להשתקע במקום שבו גדלתי.
מה את אוהבת במקצוע?
קודם כל את זה שהעבודה היא בחוץ ולא באיזה משרד. אני אוהבת טבע ובעלי חיים. אומנם מדובר בעבודה סביב השעון, אבל דווקא הרפת מאפשרת גמישות יחסית בשעות, זה מאוד עוזר כשאת אם יחידנית מבחירה ויש לך ילדה לגדל.
היא מכירה את העולם של הרפת?
כשהתחלתי לנהל את הרפת בקיבוץ בדיוק נכנסתי להריון איתה. אפשר לומר שהבת שלי גדלה ברפת. היא יודעת שכשיש תקלה ברפת, אז אמא חייבת ללכת לדאוג לפרות. אם אני צריכה להתחיל יום מוקדם ברפת, אז היא יודעת שהיא צריכה להיות ראשונה בגן. אם צריך לקבל חומרים למרכז מזון בשעות הערב, אז היא באה איתי. היא נהנית לראות את המשאית פורקת מזון, לעזור בהמלטות וכו'. כיף לי שהיא גדלה לעולם הזה ולוקחת חלק.
מה האתגרים של הענף בימים אלו?
בואי נגיד שברפת אף פעם לא משעמם. קודם כל מאוד קשה למצוא עובדים. אנשים מעדיפים עבודה בשעות סטנדרטיות, וברפת שפועלת 24/7, אי אפשר לסגור את המקום לשבוע כי אין עובדים או אין חשק. וגם כשאת חושבת שהכל שקט ומסודר, תמיד יקרה משהו מפתיע באמצע הלילה. זה העולם של הרפת – אינטנסיבי ומרגש.
ומבחינת היחס של המדינה לחקלאות?
החילופים המהירים בהרכבי הממשלות גוררים אחריהם שינויים בעתיד של החקלאות בכלל וברפת בפרט. מבחינת סחר אנחנו הרי מדינת אי – אין לנו גבולות יבשתיים פתוחים עם שכנינו, ולכן להביא חלב לישראל מחו"ל זה לא כמו להעביר חלב מצרפת לבלגיה. לכן כל כך חשוב לייצר חלב דווקא כאן בארץ. גם מבחינת הקרקעות – אנחנו חייבים לשמור על גבולות המדינה בנוכחות פיזית, וגם בזה החקלאות תורמת מאוד.
השינויים כאן מטלטלים מאוד והדרישה להתייעלות בחקלאות הישראלית גבוהה עד בלתי אפשרית, בטח בתקופות קשות של עליית מחירים כמו שיש עכשיו. אם אנחנו קונים חומרי גלם ביוקר, איך נמכור חלב בזול?
תני לנו איזה מסר אופטימי לעתיד.
אני מקווה להמשיך לעבוד כאן, לייצר חלב איכותי לתושבי המדינה ולהמשיך לשמור ולחזק את החקלאות הישראלית.

פורסם בפייסבוק בעמוד של "מגן חקלאות ישראל"