על מי אתם עובדים? מבקר המדינה נזכר שיש "פשיעה חקלאית" – ראובן זלץ

זר שיזדמן ויקרא את דו"ח מבקר המדינה על הפשיעה החקלאית, יחשוב בטעות כי מדובר באיזה עניין זניח המטריד אך ורק כמה חקלאים בפריפריה. כל מי שקורא את הדו"ח המפורט של מבקר המדינה במושא הפשיעה החקלאית, עשוי להתבלבל ולחשוב כי הדו"ח עוסק באיזו תופעה שולית במדינה רחוקה. שום מילת ביקורת קשה, שום דרישה אולטימטיבית, אין שום אחריות שילוחית, אשמים, כאילו ומדובר במכה משמים. דו"ח נעים כזה, לצאת ידי חובה. ולחשוב שמדובר בתופעה אולי הקשה, המסוכנת והמאיימת על עתיד החקלאות כחול לבן ובעצם על החברה הישראלית כולה. דו"ח בושה!

אנחנו ב'משק הבקר והחלב' שמנו למטרה לא להרפות מנושא זה, לעקוב וללוות את מה שלדעתנו ולדעת רבים וטובים, הפך למכת המדינה הקשה ביותר, המאיימת לא רק על החקלאים, אלא על החברה הישראלית כולה. פשיעה חקלאית, או טרור חקלאי בפי אחרים, הפכה בעיקר בעשור האחרון למחוללי הפשיעה והעבריינות הקשים ביותר. נזקי הפשיעה החקלאית נאמדים במיליארדי שקלים בשנה, אך אף אחד לא באמת חישב בצורה מסודרת את הנזק הכלכלי, חברתי ואת נטישת ענפי החקלאות וחמור מכך, שטחים חקלאיים ברחבי הארץ בעיקר בפריפריה ותפיסת חלק מהשטחים על ידי פורעי חוק, או גורמים עוינים למדינה. רק בחודש האחרון, רשימה חלקית, בוצעה גניבה של 3 טון פלפלים משטח חקלאי ממושב תומר. הנזק מוערך בכ- 50,000 ש"ח. תלונה הוגשה למשטרה נגנב עגל ממשק מרגי במושב נווה מיכאל. בשישי האחרון, נתפסה גניבת תוצרת חקלאית מסוג תפוחי אדמה בשטחי מח"ע (באזור צהלים), החשודים שוחררו באזהרה. נגנב טרקטור ממשק בכמהין, הוגשה תלונה למשטרה לאחר סריקות, נמצא הטרקטור, 40 ק"מ מהמשק. נתפסו חשודים
בזמן אמת בעת גניבת תוצרת חקלאית (שום) משטחי היישוב שומריה. זאת ועוד דווח על פריצה לחוות לולים. הפורצים חתכו גדרות וחדרו דרך הלולים אל חצר מפעל מתכת הסמוך של כפר מנחם. מחוות הלולים נגנבה עגלת שירות שנמצאה מחוץ לגדר בשעות הבוקר ועזרה לגנבים להוביל חומרי גלם של מתכות. ממפעל המתכת נמסר שנגנב חומרי גלם מחוץ למפעל. תלונה הוגשה למשטרה. וכך זה על בסיס יומי בכל רחבי הארץ.

כל מי שציפה כי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, ינפיק דו"ח שיסעיר את המדינה, יצביע על המחדלים, על האשמים וידרוש מהמדינה לפעול מיידית נגד תופעה זו, התאכזב. לאחר כשנה של עבודה, הדו"ח שנכתב ועוסק בפשיעה החקלאית, הוא עוד מסמך שכנראה לא יתרום למאבק החקלאים. צריך לומר את הדברים, הרי מדובר באחת מהתופעות הקשות ביותר בישראל מזה עשור וחצי לפחות ונדמה כי המבקר ואנשיו, פשוט לא קולטים את גודל התופעה, חומרת העבירות והנזקים שכבר בשנת 2016 נאמדו ביותר ממיליארד שקלים. וכך כותב המבקר בפתיח "הפשיעה החקלאית היא פשיעה המכוונת לפגיעה בענפי החקלאות השונים באמצעות גניבה של בעלי חיים או תוצרת חקלאית, גניבת ציוד חקלאי, פגיעה בבעלי חיים, הסגת גבול והשתלטות על שטחי מרעה, הצתות, גרימת נזק לציוד, לתשתיות ולשטחים חקלאיים…..בשנת 2008 הטילה
משטרת ישראל (המשטרה) על משמר הגבול (מג"ב) את האחריות לטיפול בפשיעה החקלאית במרחב הכפרי. אחד מתפקידיו הוא לסייע ליחידות המשטרה בלחימה בפשיעה במרחב הכפרי, תוך מתן דגש על טיפול בעבירות פשיעה חקלאית. במאי 2017 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ביקורת בנושא "התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית" (הביקורת הקודמת). ביקורת זו היא ביקורת מעקב על תיקון הליקויים שעלו בביקורת הקודמת (להלן גם – הביקורת הנוכחית)".

זהו, ככה, כמעט באדישות, מתאר מבקר המדינה את המחדל המתמשך של הפשיעה החקלאית, יש מי שמכנה זאת, טרור חקלאי.

לסיכום, כלום ושום דבר
לא אעייף אתכם בציטוטים מהדו"ח בן ה- 64 עמודים, אתם מוזמנים להשתעמם ממנו באתר מבקר המדינה. דבר אחד בטוח, מהדו"ח הזה לא יהיה פתרון ובטח לא יהיה שינוי במחדל המתמשך של הפקרת חקלאי ישראל לכנופיות פשע וטרור חקלאי. וכך מסכם המבקר "בביקורת המעקב עלה כי חלק מהליקויים טרם תוקנו – מידת האמון שהציבור במרחב הכפרי רוחש למשטרה היא בינונית, ומשיחות עם חקלאים עלה שהם מיואשים מ"אוזלת היד של המשטרה בטיפול בפשיעה חקלאית" כהגדרתם, ו"חשים שהופקרו על-ידי המדינה"; שיעור הסגירות של תיקים בעילת "עבריין לא נודע" עומד על כ- 70% מסך מקרי סגירת תיקים של עבירות פשיעה חקלאית, והדבר מעיד על קושי בתפיסת עבריינים מבצעי פשיעה חקלאית; ב 20- השנים האחרונות עשה מג"ב שינויים תכופים במבנה הארגוני שלו, ואלו הביאו לכך שכיום יחידות הסיור הכפרי אינן פועלות באופן קבוע ורציף בשטחים החקלאיים, ועקב כך נפגעת תחושת הביטחון של התושבים במרחב הכפרי….".

פשיעה חקלאית לפי סוג העבירה, בחלוקה למחוזות