איציק שניידר: "לצערי רפתות ימשיכו להיסגר בגלל היבוא וחוסר הוודאות בענף"

איציק שניידר מוצא את עצמו לעיתים בין הפטיש לסדן, כמנכ"ל מועצת החלב, הוא שומע את טענות הרפתנים, הכעס והחשש ומהצד השני, הוא חייב לשמור על איזו שהיא ממלכתיות מול ממשלת ישראל ויחסי עבודה למרות התנהלות הממשלה בכלל ושר האוצר בפרט. בראיון ערב חג אומר שניידר "כרגע המדינה מעדיפה את הרפתן בפולין או בטורקיה על פני הרפתן הישראלי"

אם מחפשים אור במנהרה, הרי שכיום שר החקלאות מביע עמדות בעד החקלאות וענף החלב ובהחלט תומך באמירותיו ופעולותיו בחקלאות כחול לבן וזאת בניגוד לקודמו בתפקיד. הדבר אולי מקל קצת על עבודתו של שניידר וקברניטי הענף, אך כרגע קולות פורום קהלת גוברים. שניידר מקורב לשר דיכטר ואם בוחנים את הדבר בעין ענפית, זה חשוב מאוד. לפני כשלושה שבועות התבשרנו כי איציק שניידר קיבל תפקיד נוסף, יו"ר מועצת הצמחים, שניידר: "לפני מספר שבועות פנה אליי שר החקלאות בבקשה לקחת את התפקיד במועצת הצמחים, לאחר לבטים השבתי בחיוב. אין ספק שמדובר בתפקיד חשוב ואני, בשיתוף השר ומנכ"ל משרד החקלאות פועלים על מנת לחזק את הענף והעוסקים בו".

בסוף, אני בטוח שהמדינה תתעשת ותבין את חשיבות הענף. איציק שניידר

הגשתם בג"צ נגד החלטת השר סמוטריץ לאשר ייבוא חלב ניגר, אך בינתיים רשת יוחננוף הודיעה שגם היא מתכוונת לייבא מטורקיה וכל זאת בניגוד להסכם הענפי, תגובתך. מבין שיש חדשות בעניין אשמח לפירוט?
"כל נושא יבוא החלב הוא ספין לטובת יחסי הציבור של היבואנים שלצערי המדינה 'קנתה' ועכשיו הופכת אותו הלכה למעשה לתוכנית עבודה שהולכת לפגוע בכולנו, יצרני החלב והציבור הרחב. כמות החלב שמגיעה לישראל היא מזערית – גם יוחננוף הולך להביא כ 20 אלף ליטר. במדינה בה צורכים מידי שבוע 7 מיליון ליטר של חלב מפוקח, המספרים של היבוא הם פחות ממאית האחוז. הבעיה האמיתית היא שהמדינה סבורה שיבוא יכול לתת מענה לצורכי השוק ולביטחון המזון של ישראל וכתוצאה מכך פוגעת בייצור המקומי ובוודאות של העוסקים בענף, התוצאה של זה היא הרת גורל ותוביל לסגירה של רפתות וירידה של המחלבות בהשקעה בקווי יצור מפוקחים. כי מי ירצה להשקיע מיליונים כשאין וודאות".

האם יש כוונה לחלק מכסות חלב נוספות במהלך השנה ואם כן, כמה?
"כרגע אנחנו בוחנים את המשמעויות של הייבוא אבל כרגע לא נוכל להתחייב למכסות נוספות".

קיים משבר מתמשך ברפתות בערבה וחשש לסגירת כמה רפתות קיבוציות. האם מועצת החלב נערכת או מתכוונת לפעול בעניין זה כמו בזמנו בפרויקט ערבה?
בזמנו יצאה מועצת החלב בקמפיין לעידוד קניה חלב ישראלי ולשיפור תדמית הענף. מדוע בתקופה מורכבת זו, אין התארגנות ענפית כוללת לקמפיין לשיפור תדמית הענף בקרב הצרכנים?
"הציבור הישראלי אוהב את החלב הישראלי ואת מוצרי החלב שלנו ותמיד מעדיף לצרוך אותם. אנו צריכים לדאוג שגם המדינה תהיה נאמנה כמו שהציבור נאמן לייצר המקומי. כרגע המדינה מעדיפה את הרפתן בפולין או בתורכיה על פני הרפתן הישראלי. לצערי בקצב הזה אנחנו למרות שהציבור רוצה לצרוך מוצרים ישראלים, לא יישאר לו מספיק".

במועצת החלב מאמינים כי רפתות מתחת למיליון ליטר לא יוכלו לשרוד, האם אין חשיבות ערכית, חברתית, לתמוך ברפתות קטנות כל עוד הן איכותיות. כמו גם המשך התהליך המצער של סגירת רפתות משפחתיות?
"בעשור האחרון סגרו למעלה מ 400- רפתות והם ימשיכו להסגר כאשר מקדמים את הייבוא, בגלל חוסר הוודאות – רפתן לא ישקיע כסף במשק כאשר הוא מרגיש שמחר עלולים לסגור אותו. זה אינטרס של המדינה לוודא שיש רפתות בישראל בכל מקום. זה חשוב לטובת ייצור בכל תנאי כמו מלחמה, ישיבה בגבולות, תעסוקה בפריפריה, אספקת מזון טרי לציבור. אם המדינה לא תתעשת היא תגלה שהיא איבדה את היכולת לשמור על הגבולות, את היכולת לספק תעסוקה בפריפריה ולבסוף את ביטחון המזון של הציבור".

שרים בממשלת ישראל הנתמכים על ידי פורום קהלת, מדברים בגלוי על פתיחת ענף החלב וביטול חוק החלב
"פורום קהלת מנסה לייבא לישראל תפיסות שמתאימות לאירופה או לארצות הברית, הבעיה היא שישראל היא לא אף אחת מהאזורים האלה – אנו מדינת אי, בלי גבולות פתוחים למדינות הסמוכות לנו, ובטח שלא יכולים לקיים סחר בחלב איתן. התפקיד שלי כמועצת החלב הוא לדאוג שיהיה חלב לציבור. ברגע שממשלה חושבת שהפתרון הוא רק ייבוא היא הופכת שבויה בתפיסה שגורמת לה להזניח דברים אחרים. אי אפשר לתת מענה ל 1.5- מיליארד ליטר חלב בשנה שמייצרים פה על בסיס יבוא. כשהמדינה חושבת שהיבוא יציל אותה היא תגלה שלא יהיה חלב על המדפים".

רפתנים טוענים לשחיקה מתמדת ברווחים, האם מחיר המטרה עדיין מספק אל מול הרגולציה המתהדקת?
"מחיר המטרה נותן תשובה לעלויות ולוקח אותן בחשבון, זה מנגנון שאנחנו רוצים לשמר כי הוא מבטיח וודאות לרפתנים ומאפשר להם לפעול בסביבה רוויית חוסר וודאות. מחיר המטרה הוא רק אלמנט אחד שמעניק לרפתן יכולת להתמודד עם המציאות, אולם ככל שהמדינה מפרה התחייבויות ברור שיכולת זו נפגעת. המטרה שלנו היא לפעול על מנת לייצר לרפתנים כמה שיותר ביטחון".

המטרה לשמור על מחיר המטרה

אנחנו בפתח שנה אזרחית חדשה, ענף החלב הישראלי, לאן?
"ענף החלב הישראלי הוא הטוב בעולם והוא ענף חזק וימשיך להיות כזה עוד שנים רבות. ישנם אתגרים איתם אנו מתמודדים אבל בסוף אני בטוח שגם המדינה תתעשת ותבין כי אין דרך אמיתית לדאוג לביטחון המזון של אזרחי ישראל בלי לחזק את הענף".

איחולים לחג?
"אני רוצה להודות לכלל הרפתנים בישראל, לנוקדים, לעובדי המחלבות ולכל העוסקים בענף החלב, אשר עושים לילות כימים במטרה להבטיח לציבור מוצרי חלב עשירים, טריים, איכותיים, מוצרים אשר שומרים על הביטחון, ביטחון המזון של כולנו. בשם כל עובדי המועצה אני מאחל לכולם שנה טובה".