שר החקלאות אבי דיכטר: "פועל במרץ להבטיח יכולת ייצור חלב מפוקח שיבטל את הצורך ביבוא"

בלשכת שר החקלאות דיכטר מודעים היטב לכעס הרב בקרב הרפתנים לאחר הסכמת דיכטר על המשך יבוא חלב. אנחנו מודעים לביקורת ומנסים לעשות כל מה שניתן, אמרו לנו בסביבתו של השר. השר עצמו אמר לנו "הסכמתי לפתיחת יבוא מוגבל לתקופה של 3 חודשים, אנחנו נקדם ייצור חלב מפוקח במחלבות נוספות". ראיון בלעדי!!!

כתב – ראובן זלץ

בענף החלב קיבלו בכעס רב את החלטת שר האוצר להמשך יבוא חלב, דווקא עכשיו, כשהרפתנים בעוטף סופרים את מתיהם, מלקקים את פצעיהם וחוזרים לאט לעבודה ברפתות שנפגעו קשות. זו יריקה בפרצוף שלנו אמרו הרפתנים שהביעו אכזבה מתמיכת השר דיכטר בצעד זה. בראיון מיוחד ל'משק הבקר והחלב' מאז פרוץ המלחמה מדבר דיכטר על היבוא, החקלאות ועתיד העוטף.

האם תוכל לפנות לחברי קיבוצי העוטף והרפתנים בכמה מילים אישיות ממך אליהם?
"אין בפי מילים שיכולות לתאר את הזוועות והטבח שביצעו מחבלי חמאס באנשי העוטף, בקיבוצים וביישובים בדרום. ילדים, נשים וזקנים שנרצחו באכזריות ובדם קר. אני רוצה לחזק אותם בשעתם הקשה. למדינת ישראל יש יעדים ברורים במלחמה הזאת: הריסת התשתיות הצבאיות של הטרור ומיטוט היכולות השלטוניות של החמאס בעזה. אני מאמין שאנחנו ננצח במלחמה הזאת, נפרח ונקים מחדש את כל מה שהטרור ניסה להרוס, ולא יצליח. חשוב לי גם להזכיר, כי בפיגועים האכזריים נרצחו גם רפתנים. אני משתתף בצערן של משפחותיהם. מדובר באנשים שהקדישו את כל הציונות והפרחת הדרום. הרוח
שלהם, תלווה אותנו לעד. ואסור לנו לשכוח גם את העובדים התאילנדים שנרצחו, וחלקם נחטפו. אזרחים זרים, שהגיעו לכאן לארץ והיוו חלק חיוני וחשוב מהמפעל העצום של החקלאות בדרום ובכלל".

שר האוצר מאפשר שוב יבוא חלב מארצות שונות, דווקא עכשיו בזמן מלחמה, זו סתירה בפרצוף הרפתנים, תגובתך.
"מיד עם פרסום האוצר בדבר הכוונה להאריך את הצו בחצי שנה נוספת, עוד לפני תחילת המלחמה, פניתי בכתב ובעל פה לשר האוצר סמוטריץ', והבעתי את התנגדותי הנחרצת לנושא, תוך מתן הצעה חלופית. עם פרוץ המלחמה, הנושא קיבל משנה תוקף. לשמחתי, שר האוצר קיבל את עמדתי ותיפתח מכסה מדודה לתקופה של שלושה חודשים. במצב מלחמה כפי שאנחנו נמצאים כיום, כולל האפשרות של פתיחת חזית צפונית, אני חושב שמחובתי לדאוג לכך שנהיה מצוידים במוצר מזון בסיסי כמו חלב, בכמויות עודפות ולא בכמויות חסרות. זו בין השאר, הסיבה שניתן היתר לייבא ביצים, זו הסיבה שניתן היתר לייבא חלב, מאחר ומדובר בשני מוצרים בסיסיים בשרשרת המזון. בנוסף, בכוונתי לקדם ייצור חלב בפיקוח במחלבות נוספות ואני נמצא במגעים מתקדמים מול שר האוצר בסוגיה זו. אני פועל כל העת לכך שתהיה יכולת קבועה של ייצור חלב מפוקח שהוא המוצר הנמכר ביותר בישראל, במחיר שהמדינה קבעה וביותר מאשר מחלבה אחת".

החקלאות מנוף כלכלי עיקרי. השר דיכטר, השבוע בעוטף עזה

אתה חלק מהקבינט הכלכלי-חברתי שהוקם בעקבות המלחמה, אלו צעדים תדרוש למען חקלאי ישראל?
"ברור לכולם שעוטף עזה זו חקלאות, והמנוף הכלכלי העיקרי של יישובי העוטף הינה החקלאות הישראלית. לכן, בכוונתי לגבש תוכנית שיקום נרחבת לעוטף שתחזק את החקלאות בעוטף ובכלל. ביום ה' (19.10) העברנו בקבינט החלטה להקמת מנהלת שיקום עוטף עזה, שתתכלל את כל נושא שיקום האזרחים והיישובים שבארבע מועצות העוטף. אני אישית, דרשתי בקבינט כי יישובי 0-7 ק"מ יכללו גם את
היישובים במועצה אזורית אשכול, שנמצאים מאות מטרים מעבר לטווח 7 ק"מ, אך עורק חייהם הוא כביש 232 . אני שמח שיו"ר הקבינט בצלאל סמוטריץ' ומזכיר הממשלה יוסי פוקס, הסכימו איתי. סיכמנו כי הדבר יובא לישיבת הממשלה הקרובה שבסמכותה לתקן זאת. כך, המנהלת תוכל לטפל גם ביישובים אלה. החקלאות ביישובים שהמנהלת תשקם, הינה חזקה ולא נפגעה בפיגועים הקשים של ה- 7 באוקטובר, אך כדי לחדשה, יש לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות. קל יותר לשקם עם דבר שעובד וניתן להפוך אותו למנוף שיקומי אדיר אם החקלאות תטופל ככזו על ידי המנהלת, הכל כמובן בשיתוף משרד החקלאות. בכוונתי לאייש בצוות לעסקים ולחקלאות שיהיה במנהלת, גורם מקצועי ממשרד החקלאות כדי לוודא שהאינטרס החקלאי מקבל משקל ראוי ומענה מקיף".

האם תוודא ששר האוצר והיבואנים, לא ינצלו את המלחמה, להגדלת היבוא של מוצרי חלב?
"לצערנו, למשרד החקלאות אין יכולת להשפיע על כוונת היבואנים. כמות הייבוא מבוצעת באמצעות מכסי מגן ופתיחת הייבוא מבוצעת במסגרת מכסות. לכך בדיוק חתרתי, בפתיחת הייבוא לחלב ניגר. אני בקשר מול שר האוצר כל העת בעניין הזה, ואנחנו פועלים על מנת להבטיח יכולת ייצור של חלב בפיקוח בישראל, שיבטל את הצורך בייבוא".